09:32 , 1401/3/21
کد خبر: 000009281
بازدید: 1249
تاثیر ویتامین D  بر بارداری زنان

تحقیقات نشان داده است ویتامین D با نرخ باروری در زنان مرتبط بوده و پس از بارداری نیز سلامت بیشتری برای آنها به همراه می آورد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، تامین ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض نور آفتاب یا مصرف مکمل های غذایی صورت میگیرد و کمبود آن می تواند اثرات منفی بسیاری بر سلامت فرد داشته باشد.با توجه به آنکه در بسیاری موارد مدت زمان قرار گرفتن زنان در معرض نور آفتاب در حد مورد نیاز نیست و تعداد کمی از غذاها می توانند به تامین این ویتامین کمک کنند، در بسیاری موارد زنان در تامین این ویتامین دچار چالش می شوند.

ویتامین D چیست؟

ویتامین دی (کلسیفرول) را می توان نوعی ویتامین محلول در چربی دانست که با افزایش جذب کلسیم در روده و تنظیم غلظت کافی کلسیم و فسفات در خون، باعث استخوان‌سازی طبیعی می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته این ویتامین در نرخ باروری نیز تاثیر گذار است و کمبود آن با نرخ موفقیت هم در IVF و هم در انتقال جنین‌های تخمک اهداکننده منجمد مرتبط است.
 

طبق مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته زنانی که سطح ویتامین D خون شأن ۳۰ نانوگرم در میلی‌لیتر است، در قیاس با سایرین از نرخ بارداری بالاتری برخوردارند و حتی در بارداری از طریق IVF شانسی چهار برابر بیشتر از زنانی که ویتامین D پائین دارند، بهره مند هستند.


 

ویتامین D در کدام مواد غذایی وجود دارد؟
 

اما برای تامین این ویتامین مهم می توان از برخی مواد غذایی نیز کمک گرفت. برخی موادی که حاوی این ویتامین مهم هستند عبارتند از:
1- گوشت قرمز
2-  زرده تخم مرغ
3- جگر
4- ماهی های چرب و غذاهای دریایی از جمله سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی
5- غذاهای غنی شده با ویتامین D

 

خطرات بالا بودن ویتامین D
 

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اگرچه سطح پائین ویتامین D مشکلاتی به همراه دارد اما میزان بالای آن نیز تبعاتی خواهد داشت و می تواند منجر به تجمع بیش از حد کلسیم در بدن شود که این مسئله نیز به نوبه خود باعث تضعیف استخوان ها و آسیب به اندام هایی چون قلب و کلیه ها خواهد شد بر همین اساس می توان گفت مصرف بیش از 100 میکروگرم ویتامینD در روز می تواند مضر باشد.      

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید