11:20 , 1402/8/29
کد خبر: 000036511
بازدید: 1176
برپایی دوباره پایگاه اشرف

فیلم سینمایی "سرهنگ ثریا" به کارگردانی لیلی عاج، محصول سازمان اوج، در جشنواره چهل و یکم فجر اکران شد و دیپلم افتخار بهترین فیلم اول را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایونا به نقل از تسنیم، فیلم سینمایی "سرهنگ ثریا" به کارگردانی لیلی عاج، محصول سازمان اوج، در جشنواره چهل و یکم فجر اکران شد و دیپلم افتخار بهترین فیلم اول را از آن خود کرد. این فیلم داستانی تازه از پادگان اشرف و تلاش گروهک منافقین برای فریب جوانان را روایت می‌کند. بازیگران این فیلم شامل ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی و شهروز آقاپور هستند.

درباره ساخت دکورهای فیلم، بابک پناهی، طراح صحنه، اظهار کرد: معمولاً ساخت پروژه‌هایی که نیاز به سندیت دارد، کار ساده‌ای نیست. قبل از ساخت دکور، مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا ساختن آن به صرفه خواهد بود یا بهتر است به لوکیشن اصلی وارد شوند. از آنجایی که اردوگاه اشرف دیگر شکل سابق خود را ندارد، از نظر مالی توجیه اقتصادی ندارد به عراق برویم. بنابراین تصمیم گرفتیم دکور را در شهرک دفاع مقدس و بر روی زمینی با سطح صاف بسازیم.

پناهی ادامه داد: از آنجایی که در حال حاضر اردوگاه اشرف تغییر کرده است، دکور را بر اساس یکسری عکس و فیلم‌های محدود ساختیم. همچنین از تصاویر موجود در شبکه اینترنت و سایت‌های مرتبط استفاده کردیم. برای مثال، دیدیم که در مقابل پادگان اشرف دو شیر قرار دارد که یال‌های آن دچار مشکل بوده است. بنابراین در زمان طراحی آنها، شیرها را دقیقاً طوری طراحی کردیم که آن یال‌ها همان ایراد را داشته باشند و وقتی کسانی که پادگان اشرف را از نزدیک دیده‌اند، بگویند دقیقاً به همان صورت ساخته شده و این موضوع برای‌شان بسیار جالب بود.

در مورد ساخت کمپ ثریا، او اظهار کرد: علاوه بر ساخت پادگان اشرف، کمپ ثریا نیز ساخته شد که همان مقر اسکان خانواده‌ها بود. از کمپ ثریا فیلم داشتیم، اما محدود بود و برای همین، براساس جای دوربین، طراحی‌ها را انجام دادیم. بخش دیگر نیز مقر عراقی‌ها بود که جایی شبیه به ایست و بازرسی و آنجا را هم ساختیم. این کمپ به‌دلیل کمبود تصاویر مناسب از آن، بر اساس نیازهای داستان و دوربین ساخته شد.

این طراح صحنه افزود: با توجه به این ۳ لوکیشن اصلی، طراحی‌های دکور در شهرک دفاع مقدس انجام و صفر تا صد لوکیشن ساخته شد که حتی شامل جاده‌سازی هم می‌شد.

با اشاره به فیلم‌های مانند "سرهنگ ثریا"، بابک پناهی، طراح صحنه، تأکید کرد که این نوع فیلم‌ها مانند فیلم‌های کمدی حال خوب کن نیستند، اما باید دیده شوند. او اظهار کرد: "طبیعی است که مخاطب در شرایط فعلی دوست داشته باشد فیلم کمدی ببیند تا حالش خوب شود؛ فیلم‌هایی مانند 'سرهنگ ثریا' حال خوب کن نیستند، اما اینطور فیلم‌ها را باید دید و باید روی آن‌ها آنقدر کار شود که تماشاچی مشتاق شود تا برود و آن فیلم را ببیند."

وی تأکید کرد که برای این نوع فیلم‌ها باید به گونه‌ای تبلیغ شود که تماشاچی مشتاق به دیدن آن شود. به عنوان مثال، با ارائه شناسنامه مناسب و نشان دادن چگونگی ساخته شدن فیلم، این امکان را فراهم کرد که مخاطبان برای تماشای فیلم‌های مهم و قوی ترغیب شوند.

پناهی تأکید کرد که باید در ارتباط با این موضوعات به شکل کارشناسی پیش رفته و ارزش این فیلم‌ها دیده و حفظ شود. او اظهار کرد: "فیلم‌های این‌چنینی فیلم‌های مهمی هستند، اما متأسفانه به هر دلیلی خوب روی آن‌ها تبلیغ نمی‌شود و برای همین هم دیده نمی‌شوند."

با اشاره به نگاه‌های متفاوت نسبت به فیلم‌های جشنواره‌ها، او افزود: "در اکثر جشنواره‌ها معمولاً به فیلم‌ها نگاه سیاسی، جناحی و... می‌شود و به برخی فیلم‌ها نیز توجه بیشتری می‌شود. این موضوع موجب شده حتی درباره جشنواره‌هایی که خارج از ایران نیز برگزار می‌شود، این انتقاد وارد باشد."

او افزود که اگر قرار است برای یک فیلم تبلیغ شود، ارائه شناسنامه مناسب می‌تواند در امر تبلیغ و دیده شدن کمک کند. این اقدام به توضیح جزئیات فنی و ساختار فیلم و ارتباط با مخاطبان می‌پردازد.

به طور خاص، در مورد فیلم "سرهنگ ثریا"، پناهی حس و حال خوبی پس از تماشای آن داشته و تصریح کرد که این فیلم خوب به نمایش درآمده و حس و حال مثبتی را به تماشاچی انتقال داده است.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید