13:11 , 1403/10/25
کد خبر: 000104992
بازدید: 1200
بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی

در حالی که از همان آغاز ادغام وزارت راه و شهرسازی، بحث تفکیک دوباره این وزارتخانه همواره مورد توجه فعالان این حوزه بوده است، اما در یک ماه اخیر با ورود جدی مجلس به این مبحث، بررسی دقیق موضوع و جلوگیری از یک تصمیم عجولانه دیگر همانند تصمیمی که برای ادغام وزارتخانه ها اتخاذ شد، به خواسته مهم متخصصان و کارشناسان و فعالان این حوزه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از تین نیوز؛ در حالی که از همان آغاز ادغام وزارت راه و شهرسازی، بحث تفکیک دوباره این وزارتخانه همواره مورد توجه فعالان این حوزه بوده است، اما در یک ماه اخیر با ورود جدی مجلس به این مبحث، بررسی دقیق موضوع و جلوگیری از یک تصمیم عجولانه دیگر همانند تصمیمی که برای ادغام وزارتخانه ها اتخاذ شد، به خواسته مهم متخصصان و کارشناسان و فعالان این حوزه تبدیل شده است.

پرویز باورصاد از جمله کارشناسان و متخصصان این حوزه است که نگاهی متفاوت به موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی دارد.

باورصاد در این زمینه در جمع متخصصان نوشت: اگرچه تفکیک وزارت راه و   شهرسازی غیرقابل اجتناب است ولی باید توجه داشت که با این کار، تحولی اساسی برای چابک کردن وظایف مرتبط با راه و خدمات حمل و نقل وزارت خانه جدید نیز صورت بگیرد. 

وی افزود: یکی از موضوعات مورد توجه در تفکیک وزارت راه و ترابری از مسکن و شهرسازی،  پایدار کردن طرح های مصوب قبلی و اهمیت دادن به ارتقای  شاخص های خدمات مربوط به حمل کالا است.

او تاکید کرد: بعد از جنگ جهانی دوم و رشد و توسعه صنعتی و کشاورزی و افزایش  تجارت حجیم و ارزان، حمل محصولات بازرگانی داخلی و خارجی این کشورها، به حمل و نقل ریلی واگذار شد اما متاسفانه در کشور ما در این زمینه مسئولیت به حمل و نقل بسبار گران‌ تر شیوه جاده ای محول شد.

باورصاد افزود: ضمن این که ترانزیت بار خارجی چند هدفی را نیز در  27  سال گذشته به دلایلی همچون عامل بسیار متغیر و سنگین کرایه فصلی و مدت زمان سفر طولانی کنترل نشده، نپرداختن به مقوله مالکیت راننده محور و نرفتن به سوی ایجاد شرکت‌ های حمل و نقل کامیون - حرکت محور (با سقف 8 تا 12 ساعت کار رانندگان در روز از مبدا خانه)، عدم ورود ادبیات شاخص های فروش بین المللی خدمات حمل و نقلی و پایانه ای به فرهنگ طبقات مختلف مدیران و کارشناسان در هنگام مذاکرات و عقد قراردادهای دو و چند جانبه با خارجی‌ ها و ورود رسمی این طبقات شغلی به آگاهی و شناسایی ادبیات و انتشارات مرتبط با لجستیک و کسب و کار و اقتصاد حمل و نقلی موسسات جهانی موجود،  از دست داده ایم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، برای ایجاد تحول مستمر و رقابت پایه در این زمینه، لازم است به جای انزوا طلبی و عملکرد جزیره ای و ناپایدار دستگاه‌ ها،  اقداماتی انجام داد که یکی از آنها پاسخگو کردن دستگاه‌ ها در انتشار آمار و عملکردهای جامع و خرد برای جامعه و مراکز علمی و تحقیقی است.

وی یکی دیگر از اقدامات لازم برای ایجاد تحول در موضوع حمل و نقل را حمایت از جوامع خبری و خبرنگاران تخصصی دانست و گفت: با این کار می توان به تئوری جهانی حمل و نقل به عنوان پل حیاتی بین مبادی و مقاصد تجارت و اقتصاد تولید و مصرف جامه عمل بپوشاند!!!

باورصاد تاکید کرد: با این توضیحات، تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر در ساختار ملی و دستگاهی دولت گرچه امری الزامی و لازم است ولی کافی نیست و نمایندگان مجلس باید به این موضوع توجه کنند و اصولی را طرح و مصوب نمایند که از این پس چنین تغییرات خلق الساعه و هزینه بری به راحتی انجام نشود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید