09:05 , 1401/8/24
کد خبر: 000016492
بازدید: 2191
برای قطع خونریزی بیش از حد قاعدگی چه کار کنیم؟

چگونه خونریزی بیش از حد قاعدگی را متوقف کنیم: آیا درمان های طبیعی کمک می کنند؟ کدام دمنوش های موثر است. در زمان خونریزی بیش از حد قاعدی چه بخوریم؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، خونریزی بیش از حد قاعدگی می تواند تأثیر زیادی بر زندگی روزمره داشته باشد. این می تواند بر سلامت، فعالیت ها، احساسات و زندگی اجتماعی افراد تأثیر بگذارد. خوشبختانه، می توانید خونریزی بیش از حد قاعدگی را با درمان های خانگی یا جایگزین کاهش دهید. همچنین برخی از گیاهان دارای توانایی توقف خونریزی هستند و این گیاهان می توانند به تنظیم سطح نامتعادل هورمونی یا خونریزی بیش از حد قاعدگی کمک کنند. به طور مشابه، می توانید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا مصرف ویتامین ها و مواد مغذی خود را افزایش دهید. با این حال، برای خونریزی بیش از حد و دوره های قاعدگی شدید که زندگی روزمره شما را مختل می کند، قبل از شروع درمان های گیاهی نیز باید به پزشک مراجعه کنید.

قطع خونریزی بیش از حد قاعدگی با روش های خانگی در خانه

قطع خونریزی بیش از حد قاعدگی با روش های خانگی قابل انجام است. با استفاده از روش های زیر می توانید شرایط را تخت کنترل خود داشته باشید.

استفاده از کیسه یخ برای کاهش خونریزی قاعدگی در خانه

 با قرار دادن کیسه یخ روی شکم می توانید خونریزی را کاهش دهید. همچنین می توانید درد و تورم را تسکین دهید.

  1. استفاده از سرما ممکن است از دست دادن خون را با ایجاد انقباض عروق خونی کاهش دهد.
  2. اگر علائم ادامه یافت، پس از دو تا چهار ساعت، از کیسه یخ دوباره استفاده کنید.
  3. اگر خیلی سرد است یا اگر پوست شما بی حس شد، کیسه یخ را بردارید.
  4. نکته: کیسه یخ را در یک حوله یا تی شرت بپیچید و بیش از 20 دقیقه روی شکم خود قرار دهید.

استفاده از مسکن برای کاهش خونریزی قاعدگی در خانه

اگر خونریزی قاعدگی بیش از حدی را تجربه می کنید، مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه مصرف کنید. این می تواند جریان خون را کاهش دهد و همچنین درد را تسکین دهد.

  1. دستورالعمل های دوز روی دارو را دنبال کنید.
  2. می توانید داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را از داروخانه ها خریداری کنید.

استفاده از طب سوزنی برای کاهش خونریزی قاعدگی

 برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی یا طب سوزنی بدون سوزن می تواند با ترشح مواد شیمیایی در ماهیچه ها و مغز که چرخه قاعدگی را کنترل می کنند، می توانند خونریزی بیش از حد قاعدگی را بهبود بخشد. برای مدیریت خونریزی بیش از حد قاعدگی با یک متخصص با تجربه مشورت کنید.

  1. طب سوزنی بدون سوزن می تواند با کمک به افزایش جریان خون به پشت و رحم، گرفتگی عضلات را تسکین دهد.
  2. در مطالعه ای بیان شد که طب سوزنی بدون سوزن یا طب سوزنی هورمون ها را متعادل می کند، بنابراین می تواند تغییرات هورمونی و درد قاعدگی را تسکین دهد.

مصرف داروهای گیاهی برای کاهش خونریزی بیش از حد قاعدگی

اگر احتمال بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید از مصرف گیاهان دارویی خودداری کنید. اگر در حال حاضر خونریزی شدید قاعدگی را تجربه می کنید، نباید نگران بارداری باشید. اما اگر فکر می کنید باردار هستید از گیاهان دارویی استفاده نکنید، زیرا گیاهان می توانند بر سطح هورمون ها تأثیر بگذارند. به همین ترتیب، اگر به کودکی شیر می دهید، از گیاهان دارویی استفاده نکنید، زیرا ممکن است با شیر به کودک شما منتقل شود.

در دوران بارداری و شیردهی از برگ های کوهوش سیاه، پنجه شیر، گیاه پنج انگشت استفاده نکنید. قبل از استفاده از مکمل های آهن و منیزیم با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف چای پنجه شیر برای کاهش خونریزی بیش از حد قاعدگی در خانه

  1. پنجه شیر گیاهی است که اغلب برای مشکلات قاعدگی و تسکین آن در خانه استفاده می شود. برای کاهش جریان خون قاعدگی بیش از حد در خانه از این چای استفاده کنید.
  2. پنجه شیر به آلکمیلا ولگاریس یا «علف ماده» نیز معروف است.
  3. از برگ این گیاه دارویی برای تهیه دارو استفاده می شود و دارای اثرات قوی انقباض (انقباض عضلانی)، انعقاد (انعقاد خون) و قابض خون (انقباض رگ های خونی) است. این خواص می تواند به بازگرداندن خونریزی به سطح طبیعی کمک کند.
  4. برای تهیه چای پنجه شیر حدود سی گرم برگ خشک پنجه شیر را در نیم لیتر آب جوش دم کنید.
  5. این چای را سه بار در روز بنوشید تا زمانی که علائم فروکش کنند.
  6. شما می توانید پنجه شیر را در عطاری ها پیدا کنید.

مصرف گیاه کیسه کشیش برای کاهش خونریزی بیش از حد قاعدگی

 گیاه کیسه کشیش، گیاهی است که می تواند جریان خون را محدود کند. سعی کنید از گیاه کیسه کشیش برای کاهش خونریزی بیش از حد در خانه استفاده کنید. همچنین به نام Capsella bursa pastoris (نام گیاهی) نیز شناخته می شود.

  1. سعی کنید روزی دو لیوان بنوشید.
  2. این گیاه ممکن است برای خونریزی پس از زایمان نیز موثر باشد.

بیشتر بخوانید: راه حل های سریع و قطعی برای دردهای قاعدگی

گیاه پنج انگشت برای کاهش خونریزی قاعدگی

از  گیاه پنج انگشت برای متعادل کردن هورمون های خود به عنوان درمان خانگی استفاده کنید. گیاه پنج انگشت گیاهی است که می تواند باعث تولید پروژسترون شود. برای متعادل کردن هورمون‌ها و توقف خونریزی زیاد عادت ماهانه استفاده کنید.

  1. گیاه پنج انگشت همچنین به عنوان vitex agnus castus (نام علمی) شناخته می شود.
  2. گیاه پنج انگشت چرخه هورمونی را در زنان متعادل می کند و تضمین می کند که هورمون ها به سطح طبیعی باز می گردند. ترشح مقادیر بالای پروژسترون را افزایش می دهد و آزاد شدن استروژن را مهار می کند. به این ترتیب می توان خونریزی رحم را کاهش داد.
  3. سعی کنید از 4 تا 6 میلی گرم عصاره گیاه پنج انگشت در صورت خونریزی زیاد استفاده کنید.

دارچین برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی

دارچین را برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی در خانه مصرف کنید. دارچین که می تواند در غذا استفاده شود، یک ادویه شناخته شده است که می تواند خونریزی بیش از حد را کاهش دهد. دارچین بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا آن را به تنهایی مصرف کنید تا رحم را آرام و خونریزی بیش از حد را متوقف کند.

  1. دارچین خاصیت قابض دارد، یعنی می تواند به بستن رگ ها و بند آوردن خونریزی زیاد کمک کند.
  2. سه قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک لیوان آب داغ اضافه کنید و مخلوط کنید و هر سی دقیقه بنوشید تا خونریزی طبیعی شود
  3. با اضافه کردن دارچین به رژیم غذایی خود، جریان خون اضافی نیز می تواند کاهش یابد.
  4. هنگام تهیه مخلوط فقط از دارچین آسیاب شده استفاده کنید. روغن دارچین می تواند باعث تهوع، استفراغ و حتی آسیب کلیه شود.

برای کاهش خونریزی قاعدگی چه بخوریم؟

خوردن غذای سالم و مفید می تواند برای سلامتی و همچنین کاهش خونریزی شدید قاعدگی مفید باشد.

مصرف غذای سالم برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی

یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. شما باید از غذاهایی استفاده کنید که سلامت شما را حفظ کند. با خوردن غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی، می توانید اطمینان حاصل کنید که چرخه قاعدگی شما منظم است تا خونریزی بیش از حد نداشته باشید.

  1. برای دریافت کلسیم، غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی، از جمله پروتئین مانند آجیل، غذاهای غنی از آهن مانند سبزیجات با برگ سبز تیره و محصولات لبنی مانند ماست یا پنیر را انتخاب کنید.
  2. ممکن است بخواهید از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کنید. ترکیبات غذایی سالم در این رژیم وجود دارد. میوه ها، سبزیجات، ماهی، گوشت و غلات کامل مصرف می شود. چربی حیوانی آن کم است اما روغن ماهی و روغن های گیاهی زیادی دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که این رژیم می تواند چرخه قاعدگی را تنظیم کند.
  3. مصرف روغن ها و دانه های سالم مانند زیتون و بذر کتان را برای تسکین خونریزی شدید قاعدگی در نظر بگیرید.

مصرف ویتامین B برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی

برای کاهش گرفتگی عضلات از ویتامین B استفاده کنید. لوبیا سبز سرشار از فیبر است و لوبیا سبز سرشار از ویتامین های گروه B است. بنابراین، لوبیا سبز می تواند از گرفتگی شکم جلوگیری کند.

  1. ویتامین های B اجزای مهمی هستند که برای تبدیل استروژن اضافی در کبد ضروری هستند.
  2. ویتامین های B باعث افزایش سنتز پروستاگلاندین ها (آنزیم های تنظیم کننده) می شود. پروستاگلاندین ها اجزای ضروری برای کاهش لخته های خون غیر طبیعی هستند.
  3. نان و غلات غنی شده با آهن، ویتامین B، فیبر و پروتئین را انتخاب کنید.
  4. سبزیجاتی مانند لوبیا سبز حاوی ویتامین B هستند

غذاهای غنی از آهن و ویتامین C برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی

غذاهای غنی از آهن و ویتامین C برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی؛ غذاهای غنی از آهن و ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا لخته شدن خون را افزایش دهید. آهن نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز دارد و کمبود آهن می تواند باعث کم خونی شود که باعث خونریزی بیش از حد می شود.

  1. آهن و ویتامین C می توانند اثر یکدیگر را افزایش دهند. ویتامین C برای جذب موثر آهن مورد نیاز است. برای تسکین خونریزی شدید قاعدگی، غذاهای حاوی آهن و ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  2. برای دریافت آهن، کلسیم و ویتامین C از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، سیب زمینی شیرین و اسفناج استفاده کنید.
  3. برای دریافت ویتامین C از میوه هایی مانند پرتقال و توت فرنگی استفاده کنید. آلو و زردآلو خشک منابع خوبی از آهن هستند.
  4. برای کاهش استروژن مصرف منیزیم را افزایش دهید. منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که هورمون های زنانه مانند پروژسترون و استروژن را متعادل می کند. هنگامی که مصرف منیزیم خود را افزایش می دهید، می توانید هورمون های خود را بهبود بخشیده و خونریزی بیش از حد را کاهش دهید.
  5. با کاهش غلظت منیزیم، سطح استروژن افزایش می یابد که باعث خونریزی بیش از حد می شود.
  6. شکلات تلخ منبع خوبی از منیزیم است.

استفاده از مکمل های آهن برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی

برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی از مکمل های آهن استفاده کنید. اگر کم خونی دارید، می توانید از مکمل های آهن استفاده کنید. این نه تنها کم خونی را درمان می کند، بلکه می تواند جریان خون قاعدگی را نیز کاهش دهد.

  1. هنگام استفاده از مکمل آهن، دستورالعمل های روی بسته بندی را دنبال کنید.
  2. می توانید مکمل های آهن را در اکثر داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم پیدا کنید.

نکات مهم درباره خونریزی شدید قاعدگی

  1. بیماری تیروئید یکی از علل شناخته شده منوراژی (خونریزی شدید قاعدگ)  است. اگر خونریزی قاعدگی بیش از حد را تجربه می کنید، برای شناسایی علت زمینه ای با پزشک خود مشورت کنید.
  2. برای قطع کامل قاعدگی راهی جز استفاده از قرص های ضدبارداری وجود ندارد اما قرص های ضدبارداری قاعدگی را تسکین می دهد.
  3. به یاد داشته باشید که درمان های گیاهی روی همه افراد یکسان تأثیر نمی گذارد. ممکن است شما را آرام کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که درمان های گیاهی برای شما مفید باشد.

دمنوش مناسب برای قطع خونریزی قاعدی

دمنوش ها ترکیباتی از گیاهان، میوه و سبزیجات هستند که می توانند خواص درمانی، تسکین دهنده و مفیدی برای بدن داشته باشند. حتی می توان از برخی دمنوش ها برای قطع خونریزی قاعدکی نیز کمک گرفت.

  1. دمنوش زنجبیل
  2. دمنوش دارچین
  3. دمنوش ریحان 

هشدارها

اگر به بیماری کبدی مبتلا هستید، بهتر است از برگ های کوهوش سیاه، پنجه شیر، گیاه پنج انگشت استفاده نکنید، زیرا اینها می توانند روی کبد تأثیر بگذارند. پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام گیاهان برای استفاده بی خطر هستند.

اگر در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به برخی شرایط حساس به هورمون ها هستید، مانند سرطان سینه یا اندومتریوز، درمان های گیاهی که بر هورمون ها تأثیر می گذارند ممکن است برای شما مناسب نباشند. برای مثال باید از برگ های کوهوش سیاه، پنجه شیر، گیاه پنج انگشت پرهیز کرد. همچنین، همیشه قبل از مصرف هر گونه درمان گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف بیش از حد آهن می تواند عوارض جانبی مضری داشته باشد. بنابراین از مصرف مکمل های آهن بدون تایید پزشک خودداری کنید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید