04:26 , 1401/5/31
کد خبر: 000014897
بازدید: 2026
بازیگران ممنوع الکار ایران و دلیل برکناری آنها از بازیگری

رئیس سازمان سینمایی طی روزهای گذشته اینگونه عنوان کرده که این هفته لیستی از سینماگران و بازیگران ممنوع الکار را منتشر خواهد کرد؛ موضوعی که اگرچه از سوی بسیاری سینماگران مورد انتقاد قرار گرفته اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت از آن دفاع کرده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایونا، بحث ممنوع التصویری و ممنوع الکاری برای اهالی هنر موضوع غریبی نیست و طی سالهای گذشته در موارد بسیار بازیگران ممنوع الکار یا ممنوع التصویر شده اند و معمولا هم پس از مدتی این ممنوعیت ها رفع شده و کمتر سینماگری داشتیم که مثلا مانند جعفر پناهی برای مدتی طولانی به این وضعیت دچار باشد.

البته در اغلب موارد ممنوع الکاری و ممنوع التصویری در حوزه تلویزیون رخ می دهد و سینما و تئاتر کمتر دچار این معضل می شوند. با این وجود اخیرا رئیس سازمان سینمایی کشور اینگونه عنوان کرده که لیست بازیگران ممنوع الکار را اعلام خواهد کرد.

اگرچه در این سالها در موارد متعدد ممنوع الکاری یا ممنوع التصویری افراد در صدا و سیما به دلایلی ناشناخته و گاه بی اهمیت صورت می گرفت و بر این اساس شاید خیلی نمیشد حدس زد کدام افراد در لیست سیاه رسانه ملی قرار گرفته اند اما اکنون و در مورد سینما شاید بتوان تا حدی حدس زد. البته رئیس سازمان سینمایی  نیز توضیحاتی کلی در این باره ارائه کرده که حدس زدن لیست سیاه سینما را تا حدی راحت تر می کند.

به گفته محمد خزائی لیست بازیگران و سینماگرانی که ممنوع الکار می شوند شاید اسامی زیادی را در بر نگیرد و به 5 تا 6 نفر محدود شود. حال نیز لیستی در این سازمان در دست بررسی است که برخی اسامی از آن حذف شده و تلاش می شود برخی اسامی دیگر نیز از این محدودیت خارج شوند اما در نهایت به گفته خزائی وضعیت افرادی که در ارتباط با حوادث متروپل بیانیه امضاء کرده اند و افراد شرکت کننده در جشنواره کن امسال حاشیه هایی وجود دارد که ممکن است منجر به این رویداد شود.

بر این اساس شاید حدس زدن اسامی برخی افرادی که قرار است ممنوع الکار شوند کار چندان دشواری نباشد. در ادامه لیستی از بازیگران و سینماگرانی که بااستناد به صحبت های خزائی ممکن است دچار مشکلاتی شوند را بررسی کرده ایم.

ممنوع الکاری نوید محمدزاده و فرشته حسینی

شاید اولین اسامی ممنوع الکاری که به ذهن برسد زوج سینمایی جشنواره کن امسال باشند که در این رویداد با بوسیدن یکدیگر حاشیه ساز شدند. پیش از این وزیر ارشاد نیز به نوعی ممنوع الکاری این دو نفر را تائید و اظهار کرده بود: «اگر فیلمی در نوبت اکران است تلاش ما این است که محرومیت‌هایی که احیاناً بازیگران پیدا می‌کنند به اکران فیلم لطمه نزند. اکران فیلم متعلق به تهیه‌کننده و مجموعه ای از عوامل فیلم تا سینمادارها است و این حتماً نباید اتفاق بیفتد.»

یعنی می توان اینگونه تفسیر کرد که در حال حاضر بازیگرانی مانند نوید محمدزاده در سینما ممنوع التصویر نشده و تنها ممنوع الکار است.

هایده صفی یاری ممنوع الکار می شود؟

هایده صفی یاری تدوینگر فعال و نام آشنای سینمای ایران است که به واسطه انجام تدوین سینمایی "عنکبوت مقدس" این روزها دستخوش حاشیه هایی شده است. "عنکبوت مقدس" فیلمی است که در خارج از ایران و درباره سعید حنایی قاتل زنجیره ای معروف به خفاش شب ساخته شده اما به دلیل توهین این فیلم به مقدسات اینگونه عنوان شده بود که اگر از عوامل مشغول در سینمای ایران کسی به همکاری با این فیلم پرداخته باشد با او برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی درباره وضعیت هایده صفی یاری گفته است: هفته آینده مشخص می‌شود که مثلا تدوینگر فیلم «عنکبوت مقدس» (هایده صفی‌یاری) چه وضعیتی خواهد داشت ، چون یکی از افراد مورد بحث است.

مصطفی آل احمد از زندان تا ممنوع الکاری

همچنین در اظهارات محمد خزائی درباره داستان ممنوع الکاری به طور شفاف به امضا کنندگان بیانیه ای درباره وضعیت متروپل اشاره شده است که در ارتباط با این بیانیه طی ماه های اخیر سه کارگردان(بهمن قبادی، محمد رسول اف و مصطفی آل احمد) بازداشت شده و دو نفر از آنها همچنان در زندان هستند. اما مصطفی آل احمد از گزینه هایی است که به نظر می رسد اگرچه از زندان آزاد شده اما به عنوان یکی از افراد اصلی در انتشار این نامه و جمع آوری امضا برای آن دچار حاشیه هایی خواهد شد.

آل احمد از کارگردانان به نسبت جوان سینمای ایران است که تاکنون فیلم های کوتاه ومستند متعددی ساخته و به نویسندگی نیز اشتغال داشته است. وی همچنین سینمایی "پوسته" را نیز کارگردانی کرده است.

وی دارای نسبت فامیلی با جلال آل احمد(نویسنده فقید ادبیات ایران) نیز هست که هیچگاه دوست نداشته درباره این موضوع مورد سئوال قرار گرفته یا توضیحی بدهد.

ممنوع الکاری 20 ساله بهمن قبادی و محمد رسول اف

از دیگر افرادی که اقدام به حمایت از بیانیه سینماگران در ارتباط با حوادث متروپل کرده اند، جعفر پناهی و محمد رسول اف هستند که در این میان جعفر پناهی پیش از این به بیست سال ممنوع الکاری محکوم شده است. 

محمد رسول اف نیز در گذشته سابقه این بحث را داشته و حال نیز به نظر می رسد در صورت آزادی با چنین مشکلاتی مواجه خواهد شد.

عوامل سینمایی"برادران لیلا" ممنوع الکار می شوند؟

سعید روستایی که همه آن را با کارگردانی فیلمهایی چون "ابد و یک روز" و " متری شش و نیم" می شناسیم نیز به عنوان کارگردان فیلم "برادران لیلا" متهم شده به دلیل حضور بدون مجوز فیلمش در یک جشنواره خارجی و عدم همکاری در اصلاح برخی سکانس های فیلم که به آنها ایراد گرفته شده با مشکلاتی مواجه شود.

بازیگران  کارزار می تو  هم ممنوع الکار می شوند؟

اما در صحبت های رئیس سازمان سینمایی کشور به جنبشی که چندی پیش از سوی برخی بازیگران مطرح شده و حاشیه های متعدد داشته است چیزی نگفته و چه از افرادی که در قالب این جنبش از برخی نام برده و طرح اتهام کرده اند چه افرادی که متهم به آزارجنسی زنان در سینمای ایران شده اند نامی نبرده و درباره ممنوع الکاری آنها نکته ای نگفته است.

معروفترین چهره های ایرانی که ممنوع التصویر هستند

اما علاوه بر بحث ممنوع الکاری گاه بحث ممنوع التصویری نیز پیش می آید که شاید بیشترین نمود این موضوع در صدا و سیما باشد. البته با توجه به حذف بیلبوردهایی که اخیرا رخ داده،  شاید بتوان بحث بیلبوردهای شهری را هم به مصادیق ممنوع التصویری اضافه کرد.

ممنوع التصویری علی کریمی

طی هفته های اخیر علی کریمی از جمله افرادی است که پس از انتشار یک استوری درباره نذری های ماه محرم مورد انتقاد شدید یک مداح قرار گرفت و پس از آن به دلیل آنچه توهین به شعائر اسلامی نامیده شده بود تصویر  او از بیلبوردهای شهری پائین کشیده شد.

ترانه علیدوستی از ممنوع الکاری تا ممنوع التصویری

ترانه علیدوستی نیز دیگر بازیگری است که طی این مدت تصاویر او از بیلبوردهای شهری جمع آوری شده و حتی برخی روزنامه ها نیز از این اقدام دفاع کرده و نوشته اند خوب است که چنین اتفاقی رخ داده است.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید