16:27 , 1401/10/13
کد خبر: 000018168
بازدید: 1392
ایمپلنت دندان چیست؟ مراحل، عوارض و قیمت ایمپلنت دندان در تهران

ایمپلنت دندان چیست؟ چه مراحلی دارد؟ عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ آیا فوایدی دارد؟

ایمپلنت دندان چیست؟ بعضی از اشخاص به علل متنوعی امکان دارد دندان های خود را از دست بدهند. همانطور که می دانید از ایمپلنت به جای دندان از دست رفته استفاده می شود.‌ سایز این قطعات معمولا به اندازه دندان های طبیعی می باشند. ایمپلنت ها با دقت و ریز بینی بسیاری تولید می شوند بدین علت خیلی طبیعی به چشم می آیند.

دو بخش اساسی این قطعات تحت عنوان Fixture و Abutment می باشند. بخشی که در درون استخوان فک قرار داده می شود به فیکسچر معروف است و بخش تاجی که در قسمت فوقانی لثه واقع می شود Abutment اسم گذاری می شود. بر روی Abutment معمولا پروتز یا روکش واقع می شود. جنس پایه این قطعه از تیتانیوم می باشد. همانطور که می دانید جنس پایه این قطعه با استخوان فک به صورت کامل هماهنگ است، ایمپلنت دندان به هیچ وجه سبب لیز خوردن، سر و صدا یا صدمه استخوانی نمی شود.

معرفی انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دارای انواع مختلفی به شرح زیر می باشد:

  • ایمپلنت ریشه ای شکل

یکی از انواع ایمپلنت دندان، ایمپلنت ریشه ای شکل می باشد. این نوع مرسوم ترین مدل کاشت می باشد که همه اشخاص می توانند از این نوع استفاده کنند. این نوع ایمپلنت بدین صورت است که درون استخوان واقع می شود. این نوع مشابه پیچ قطور یا مخروط می باشد و از عرض و طول متمایزی برخوردار است. به منظور اینکه این مدل با موفقیت جاسازی شود احتیاج به اعمال عمق و عرض لازم در استخوان جهت مهیا نمودن پایه مطمئن و ایمن برای آن می باشد. متخصص شما در خصوص مدل مناسب جهت بکارگیری، مطابق سطح کیفی استخوان فک و مدل روکش، پل یا دندان مصنوعی که می خواهند روی آن قرار گیرد، تصمیم گیری می کند.

  • ایمپلنت چارچوب راموس

از دیگر انواع ایمپلنت دندان می توان به چارچوب راموس اشاره نمود. این مدل را زمانی می توان بکار برد که استخوان فک پایین جهت بکارگیری ایمپلنت ریشه ای شکل خیلی نازک باشد، یا اینکه بخواهید از ایمپلنت ساب پریو استیل بهره ببرید. این نوع در زاویه عقب استخوان فک و پیرامون چانه واقع می شود. زمانی که در این قسمت قرار داده شد و بافت پیرامون آن بازسازی شد، یک میله فلزی نازک در بخش فوقانی لثه مشاهده خواهد شد. دندان های مصنوعی به گونه ای تولید می شوند که هماهنگ با این میله باشند. این مدل از شکسته شدن فک پیشگیری می نماید.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

جراحی ایمپلنت دندان معمولا با بی حسی موضعی صورت گرفته می شود. در این صورت در طول این عمل جراحی نباید درد و ناراحتی حس شود. پس از این جراحی و از بین رفتن کامل بی حسی اندکی درد در قسمت کاشت ایمپلنت حس می شود. با استفاده از مسکن و مراقبت های پس از عمل که به وسیله دندانپزشک به شما توضیح داده می شود این درد ها کمتر و از بین می روند. مسائلی چون درد، ناراحتی، التهاب و تورم پس از جراحی ایمپلنت وجود دارند اما پس از مدت زمان کمی از بین می روند. با ملاحظه به موارد مهمی و موثری پس از جراحی جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

از عمده ترین موارد در روند انجام ایمپلنت دندان، مراقبت، توجه و رعایت بهداشت در طی دوره و حتی بعد از معالجه می باشد. بدین جهت مواظبت هایی هم جهت تسریع روند درمان و بازسازی بخیه بعد از ایمپلنت وجود دارند.

جهت بهسازی و التیام وضعیت عمل جراحی بایستی به خوبی استراحت نمایید و از انجام امور سنگین دست کم تا ۲ روز اجتناب نمایید. استفاده از کمپرس یخ جهت التیام تورم از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می باشد. همچنین بهتر است بدانید که از مصرف مشروبات الکلی و سیگار بعد از درمان به شدت اجتناب نمایید. چرا که بخش جراحی شده دچار عفونت می شود. جهت شستن دهان بهتر است از دهانشویه و آب ولرم استفاده نمایید. از مسواک زدن روی بخش جراحی شده خودداری نمایید. ولی دقت نمایید که بعد از هر وعده غذایی حتما بایستی دهان و دندان خود را پاکیزه نمایید.

از بکارگیری مواد غذایی سخت در هفته اول درمان به شدت اجتناب نمایید. از دیگر مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می توان به این مورد اشاره نمود که از جویدن مواد غذایی و نیرو وارد کردن بر دندان خودداری نمایید تا روی بخیه ها نیرویی وارد نشود.

مدت زمان لازم جهت ایمپلنت دندان چقدر است؟

در شرایط معمولی چند ماه، میان زمان قرار گیری ایمپلنت دندان و موقعی که می توانید از این نوع دندان استفاده کنید فاصله وجود دارد. زیرا بعد از کاشت، بایستی به استخوان زمان کافی بدهید تا نمو یابد و به سطح ایمپلنت پیوند بخورد تا این قطعه از استحکام لازم جهت تحمل نیروی فک برخوردار شود. تقریبا ۳ الی ۶ ماه این پروسه زمان لازم دارد. بعد از آن Abutment و روکش دندان صورت می گیرد و شما به راحتی صاحب دندان زیبا و طبیعی می شوید.

چنانچه قبل از این جراحی احتیاج به پیوند استخوان داشته باشید بایستی برای پیوند خوردن و مهیا شدن استخوان جهت کاشت هم چند ماه زمان در نظر بگیرید. با این وجود اغلب اوقات که استخوان وضعیت تقریبا مطلوبی دارد می توان همراه با پیوند استخوان، ایمپلنت را هم جاسازی نمود.

درمواردی چنانچه که رجوع کننده وضعیت مطلوبی جهت کاشت داشته باشد کلیه مراحل طی یک روز صورت می گیرد. بدین مفهوم که در یک روز ایمپلنت برای شما قرار داده می شود و روکش دندان هم به آن متصل می شود تا جای خالی دندان پر شود. این عمل معمولا جنبه زیبایی دارد و نمی توان از آن تا مدتی جهت جویدن بهره برد.

چنانچه دوست دارید بدانید آیا می توانید ایمپلنت فوری بکارید یا خیر، بایستی با دندانپزشک خود مشورت نمایید. چرا که این عمل برای هر کسی جواب نمی دهد و تجویز آن به سلامت دهان و دندان و توانمندی بدن وابسته است.

مراحل متنوع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان و کاشت دندان معمولا دارای مراحل متنوعی است که عبارتند از:

  • چک نمودن وضعیت دهان و دندان

در آغاز، شرایط دهان و تندرستی شما بررسی می شود و عکس های ضروری گرفته می شود. سطح کیفی و میزان استحکام استخوان ها در این مرحله ارزیابی می شود تا معلوم شود این نوع کاشت از ساپورت کافی برخوردار خواهد بود یا نه.

  • برنامه ریزی و نوبت دهی

پس از آن برنامه ریزی درمانی انجام می گیرد و زمان جراحی برای شما مشخص می شود.

  • بی حسی یا بیهوشی

از مراحل ایمپلنت دندان می توان به استفاده از بی حسی یا بیهوشی اشاره نمود. قبل از آغاز جراحی، شخص تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی قرار می گیرد. اغلب با بی حسی، آرام بخش هم تجویز می شود.

  • بیرون آوردن دندان قبلی

چنانچه هنوز دندان صدمه دیده خارج نشده، نخست دندان با ملاحظه، دقت و به آرامی کشیده می شود تا صدمه ای به استخوان فک و توده های نرم پیرامون نرسد.

همواره در این مرحله پیوند استخوان فک صورت می گیرد و مواد مخصوص در درون استخوان شکاف خالی دندان قرار می گیرند. در این حالت متخصص ۲ الی ۶ ماه اجازه می دهد تا استخوان بهبود کامل یابد و برای عمل جراحی آماده شود.

  • سوراخ کردن استخوان

چنانچه احتیاجی به پیوند استخوان فک نباشد، مرحله بعدی، بعد از کشیدن دندان، ایجاد شکاف در استخوان می باشد. با دریل مخصوص دندان پزشکی استخوان به سایز مدنظر سوراخ می شود و ایمپلنت درون آن جایگذاری می شود. پس از آن، حفره ایمپلنت با پیچ درپوش مسدود می شود.

  • قرار دادن ایمپلنت و بخیه کردن لثه

از دیگر مراحل ایمپلنت دندان جاسازی ایمپلنت و بخیه کردن لثه می باشد. امکان دارد متخصص، لثه را پیرامون ایمپلنت بخیه نماید و سر این قطعه بیرون بماند. یا اینکه لثه را روی این قطعه قرار دهد و آن را پوشش دهد سپس بخیه نماید تا بدین وسیله از آن قطعه مراقبت بیشتری شود. در حالت دوم، در آینده جهت نصب روکش دندان بایستی یک عمل جراحی راحت انجام گیرد تا لثه برش خورده و روی این قطعه اندکی باز شود.

  • مدت زمان انتظار جهت پیوند استخوان و ایمپلنت

بعد از قرار گیری ایمپلنت دندان، با توجه به وضعیت و سطح کیفی استخوان، مدتی که بایستی صبر کنید بین ۲ الی ۶ ماه متغیر است. در این مدت زمان نباید هیچ گونه نیرویی روی این قطعه وارد شود. بایستی اجازه دهید استخوان نمو یافته و به آرامی به ایمپلنت جوش بخورد تا استحکام ثانویه در این جراحی ایجاد شود.

  • جایگذاری Abutment

 بعد از پیوند خوردن استخوان و ایمپلنت به همدیگر نوبت به مرحله بعدی می رسد. متخصص پیچ درپوش این قطعه را باز می کند و قطعه ای به اسم Abutment بر روی ایمپلنت خم می شود.

اباتمنت مانند دندان تراشیده ای که می خواهند بر روی آن روکش قرار دهند کار می کند و پایه ای جهت پیوستگی روکش می باشد.

  • قالب گیری جهت تولید روکش

در این صورت ایمپلنتی که بر روی آن Abutment قرار داده شده قالب گیری می شود تا مطابق آن روکش دندان تولید شود.

  • متصل نمودن روکش به پایه

بعد از ساختن روکش جهت متصل شدن، به ایمپلنت رجوع نمایید. وصل کردن روکش به ایمپلنت امکان دارد با چسب ویژه یا پیچ باشد.

طول عمر و دوام ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت دندان برعکس دندان طبیعی به هیچ وجه دستخوش پوسیدگی نمی شود. ولی امکان دارد بافت های اطراف آن دستخوش عفونت، ورم و التهاب شوند که در این شرایط، دوام و طول عمر آن کم می شود. با مواظبت و نگهداری مناسب می توانید دوام و ماندگاری این قطعه را تا حد چشمگیری افزایش دهید. به گونه ای که امکان دارد تا پایان عمر احتیاجی به عوض کردن آن نداشته باشید. معمولا طول عمر ایمپلنت دندان تقریبا ۲۵ سال ارزیابی شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان افتادن دندان شیری کودکان

کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان

مناسب ترین انتخاب جهت ایمپلنت دندان، شخصی است که شامل خصوصیات زیر باشد:

  1. خراب شدن یا افتادن یک یا چند دندان
  2. دندان صدمه دیده
  3. بهداشت مناسب دهان و دندان
  4. استخوان کافی در فک جهت ساپورت ایمپلنت
  5. تندرستی فیزیکی و توانایی بدنی مناسب

این ها مواردی هستند که می توانید با متخصص خود در خصوص آنها مشورت نمایید تا مشاهده نمایید که آیا این عمل جراحی برای شما مطلوب است یا خیر؟

چنانچه ۱ الی چند دندان شما افتاده یا صدمه دیده است می توانید یک یا چند انتخاب جهت کاشت ایمپلنت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سفید کردن دندان ها با جوش شیرین و لیمو / انجام ندهید!

ایمپلنت دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

اعمال ایمپلنت دندان در برخی اشخاص معمولا ناموفق است. امکان دارد در هر شخص به علل متنوعی این مشکل رخ دهد.

  1. اشخاصی که دخانیات استفاده می کنند هم جز آن گروه از اشخاصی هستند که امکان دارد کاندید مناسبی جهت کاشت دندان نباشند.
  2. چنانچه شخصی قبلا شیمی درمانی انجام داده باشد یا هم اکنون تحت درمان باشد کاشت دندان در این اشخاص هم ناموفق خواهد بود.
  3. سالم بودن لثه از دیگر موارد موفق بودن ایمپلنت می باشد. اشخاصی که دارای لثه سالمی نیستند نیز امکان دارد کاشت موفقی نداشته باشند.
  4. اشخاصی که از پوکی استخوان برخوردارند.

اگر چند سال از کشیدن یا افتادن دندان گذشته باشد می توان ایمپلنت دندان انجام داد؟

مرور زمان خود به خود علتی برای پیشگیری از ایمپلنت دندان نیست. چنانچه چندین سال پیش تعدادی از دندان های خود را کشیده باشید و از آن موقع جایگزین انجام نداده اید همچنان می توانید داوطلب مناسبی جهت کاشت دندان باشید. نکته حائز اهمیت تراکم استخوان می باشد. قرار دادن دندان خیلی زود بعد از کشیدن، در آینده از درمان های گرانتر پیشگیری می کند.

زمانی که دندان خود را از دست می دهید یا دچار آسیب می شود آن ریشه دندان دیگر سبب ساییدگی و تحریک استخوان در قسمت تحتانی لثه شما نمی شود. چنانچه ریشه دندان وجود نداشته باشد در نتیجه استخوان آغاز به کوچک شدن می کند. چنانچه تخریب بافت استخوان در آن بخش چشمگیر باشد، امکان دارد بر احتمال انجام ایمپلنت دندان شما اثر بگذارد. جهت جایگذاری ایمپلنت معمولا به استخوان سالم نیاز دارید.. با این وجود چنانچه توده استخوان کوچک شده باشد پیوند استخوان می تواند انتخابی درست جهت بازسازی آن باشد.

بیشتر بخوانید: 6 عادت ساده که دندان های شما را 100 درصد خراب می کند!

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دارای مزایای بسیاری است که عبارتند از:

  • بالا بردن و افزایش جذابیت

با ملاحظه به این که جای خالی دندان ها می تواند شکلی غیر جذاب و نامناسب ایجاد کنند بکارگیری ایمپلنت می تواند جذابیت از دست رفته را به شخص بازگرداند. همچنین می تواند اعتماد به نفس شخص را تا حدالامکان افزایش دهد.

  • سرعت زیاد در کاشت

از مزایای ایمپلنت دندان سرعت زیاد در کاشت می باشد. این روش یکی از فوری ترین شیوه ها جهت قرار گیری دندان های صدمه دیده و از بین رفته می باشد. چنانچه مسئله ای حاد در تندرستی جسمانی و استخوان های فک وجود نداشته باشد خیلی زود می توان آن ها را جا گذاری نمود.

  • دوام و طول عمر زیاد

یکی از مزیت های این روش که آن را میان رجوع کنندگان و متخصصان محبوب نموده است طول عمر و دوام زیاد آن است. دوام این روش به اندازه ای است که چنانچه رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت های لازم بعد از آن به درستی انجام گیرد تا پایان عمر می تواند استفاده شود. بی آنکه برای شما دردسری ایجاد نماید.

  • حفظ سلامتی دهان و دندان

از دیگر مزایای ایمپلنت دندان می توان به حفظ تندرستی دهان و دندان اشاره نمود.

  • ثابت بودن و مستحکم بودن ایمپلنت

بیشتر بخوانید: 9 روش موثر و قطعی برای سلامت دندان

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به صورت چشمگیری سطح کیفی زندگی و تندرستی اشخاص را بهبود می بخشد. ولی مانند هر جراحی دیگری امکان دارد عوارضی نیز داشته باشد.

عوارض ایمپلنت دندان امکان دارد خیلی فوری بعد از کاشت دندان ظاهر شوند یا اینکه پس از مدتی رخ دهند.

از عوارض ایمپلنت دندان شل شدن یا افتادن ایمپلنت می باشد. شکسته شدن این قطعه منتهی به عمل جراحی دوباره برای تعمیر یا جایگزین نمودن این قطعه شود.

خطرات ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان امکان دارد با خطرات و مشکلاتی همراه باشد. من جمله این ریسک ها، صدمه وارد شدن به دندان های طبیعی پیرامون ایمپلنت در حین کاشت می باشند. از دیگر ریسک ها و مشکلاتی که ایمپلنت می تواند به همراه داشته باشد، اعمال صدمه در بافت های پیرامون کاشت نظیر سوراخ شدن سینوس در زمان جراحی است.

اغلب امکان دارد در طول عمل جراحی مسائلی چون شکسته شدن فک به وجود آید. در ادامه می توان ریسک های دیگری چون کارکرد نامناسب دندان ها، شل شدن یا پیچ خوردگی دندان در مکان پیچ Abutment یا شکسته شدن بدنه این قطعه را نام برد.

در ایمپلنت دندان اغلب عفونت های سیستمیک در اشخاصی که به عارضه های دیابت غیر کنترل دچار هستند، اتفاق می افتد. گاهی افراد به عفونت های موضعی در استخوان و لثه هم دچار شده اند. اغلب مسائلی در پاکیزه نمودن لثه در پیرامون ایمپلنت به وجود می آید و این باعث رعایت نشدن بهداشت دهان و دندان می شود.

بیشتر بخوانید: درمان سه سوته دندان درد

قیمت ایمپلنت دندان در تهران

قیمت ایمپلنت دندان در تهران معمولا با توجه به عوامل متنوعی متغیر است. قیمت آن معمولا مطابق کشور تولید کننده ایمپلنت، برند و شمار ایمپلنت محاسبه و ارزیابی می شود.

قیمت ایمپلنت دندان در تهران حاوی هزینه پایه ایمپلنت، هزینه معالجات جانبی و حق الزحمه متخصص می باشد. در این صورت بایستی پیش از انجام این کار از کلیه این هزینه ها باخبر باشید.

ivnanews.ir/feed

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید