13:31 , 1403/10/26
کد خبر: 000104900
بازدید: 1431
افت قیمت خودرو در تصادف به عهده کیست؟!

آیا قانون جدید افت قیمت خودرو در اولین روزهای اجرایی شدن  مشکل و بی نظمی دارد یا قرار است این مشکلات تداوم پیدا کند؟!

قانون پرداخت خسارات افت قیمت خودرو ها توسط بیمه

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا از ابتدای دی ماه سال 1403 قانون پرداخت خسارات افت قیمت خودرو ها توسط بیمه شخص ثالث تصویب و اجرایی شد .به گفته معاون مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی تا 20 درصد ارزش خودرو خسارت افت قیمت به فرد متضرر تعلق می گیرد.نکته اینجاست که فقط خودرو های سواری و همچین ون های مسافری که کمتر از ده سال از تولید آنها گذشته باشد مشمول این قانون می شوند.این قانون توسط بیمه مرکزی و با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، مرکز وکلا کارشناسان حقوقی دادگستری طرح شده است.

آیا بعد از اجرای این طرح قیمت بیمه شخص ثالث گران می شود؟

سوالی که برای فرد خسارت دیده مطرح می شود این است که آیا بعد از اجرای این طرح قیمت بیمه شخص ثالث گران می شود؟به نقل از رئیس کل بیمه مرکزی قیمت بیمه شخص ثالث پس از اجرایی شدن قانون افت قیمت خودرو تغییر نخواهد کرد.در اصلاحیه قانون جدید جبران افت قیمت خودرو ، جزییات طرح جبران افت قیمت به ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۰ قانون بیمه اجباری اضافه شده است.

نحوه محاسبه خسارت افت قیمت به چه شکل است؟

سوال دیگر این است که نحوه محاسبه خسارت افت قیمت به چه شکل است؟ خسارت افت قیمت با در نظر گرفتن به شدت، نوع آسیب وارده و سن آن محاسبه خواهد شد و سقف رقم پرداخت افت قیمت، معادل‌گران ترین خودرو متعارف است. برای خودروهای ارزان‌تر، نظر مؤسسه بیمه، ارزیاب مستقل خسارت بیمه‌ای و کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضائیه تعیین کننده خسارت افت قیمت است.فرمول میزان کسرِ قیمت وسیله  نقلیه با توجه به شاخص‌های ارزش وسیله نقلیه به صورت زیر است: 

400/(ضریب سن × ضریب تصادف × ارزش وسیله نقلیه) = کسر قیمت 

این بخش ها افت قیمت ندارد!

بخش هایی از خودرو که شامل افت قیمت نمی شودسپر جلو و عقب، جلو پنجره، چراغ ها، شیشه ها، آینه ها ، شیشه سانروف و پانوراما، قفل درب‌ها، لوازم تزئینی، تایرها ورینگ‌ها،دستگیره‌ها، زه‌ها، دیفیوژر، فلاپ‌ها، برف‌پاکن‌ها، دوربین‌ها، قطعات برقی، باتری، رادیاتور، حسگرها و قطعات داخلی اتاق وسیله نقلیه، مشمول پرداخت کسر قیمت وسیله نقلیه نمی‌شود.چه زمانی افت قیمت به خودروی ما تعلق نمی گیرد اگر قطعه‌ای از خودرو از قبل دچار خسارت متوسط یا شدید شده باشد واگر خودرو از قبل دارای فرآیند ترمیم بدون رنگ پی دی آر باشد افت قیمت ندارد.

در ادامه گزارش مصاحبه خبرنگار ایونا به همین منظور با کارشناس واحد خسارت بیمه را می خوانید:

 کارشناس واحد خسارات بیمه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایونا بیان کرد: این طرح که از اول دی اجرایی شده است هنوز زیر ساخت های آن کاملا مهیا نیست.

وی افزود: در طرح جدید کروکی کشیدن دستی حذف شده است اما اگر سیستم به هر دلیلی قطع باشد افسر می تواند کروکی دستی بگیرد.

این کارشناس بیمه در ادامه گفت: زمانی که کارشناس بیمه به محل وقوع یا حادثه برسد بستگی به شرکت بیمه شخص متفاوت است و فعلا احتمال خطا در سرویس پیامکی و لینک دهی زیاد است اما اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد می شود به شکل قدیمی اقدام نمود و افسر کروکی غیر انلاین بگیرد و تحویل به کارشناس بیمه دهد.

وی  بیان داشت: بیمه فقط خسارت تعریف شده سقف خود را پرداخت می کند برای مثال اگر سقف بیمه 3میلیون تومان است و شما 5 میلیون خسارت دیدید باید از طرف مقابل شکایت کنید و بیمه شما مابقی خسارت را از بیمه طرف مقابل بگیرد و یکجا به شما پرداخت کند.

وی افزود: مدت زمانی که شخص خسارت را دریافت میکند 24 تا 48 ساعت است بستگی به شرکت بیمه مربوطه دارد.او در ادامه گفت: معمولا در همان لحظه لینک آنلاین می آید و این وابسته بر حضور مالک ماشین و کارشناس بیمه و پلیس راهبر است که هر سه نفر حضور داشته باشند!

در پی اجرای قانون جدید افت قیمت مستنداتی از شخصی که به تازگی خسارت دیده است به دست خبرنگار ایونا رسیده است  که سوال کاربران زیادی است و مسائل زیادی را شفاف می کند.

حادثه به شرح زیر است:

خانم ا.ش شهروند تهران 22 دی ماه در اتوبان چمران تصادف کردند و خودرو دچار خسارت شدیدی شد .

با پلیس تماس گرفتند و بعد از چند دقیقه افسر در محل حادثه حاضر شد.

خودرویی که با ایشان تصادف کرد  مربوط به شرکتی بود که طرف قرارداد  با شهر داری و ارگان های دولتی داشت که کار های زیبا سازی شهری را انجام می دهند .

بعد از آنکه افسر شرح حادثه را نوشتند گفتم: ماشین من صفر است و هنوز یک سال از تحویل گیری آن نگذشته است و قطعا افت قیمت می خواهم.

افسر گفت: از اول دی ماه قانونی تصویب شده است که  احتیاج نیست شما به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و در این قانون  باید به بیمه مراجعه کنید.

البته این راهم  گفت که هنوز به حالت اجرایی نرسیده است .

افسر اشاره کرد که امروز به علت آلودگی هوا مراکز تعطل است کروکی به صورت آنلاین برای من ارسال می شود و و بعد باید آن کد را تحویل بیمه بدهیم.

 افسر برای خودروی من افت قیمت را نوشتند و کد پیگیری به ما دادند.

ماشین را در پارکینگ شخصی گذاشتم و بعد با  بیمه تماس گرفتم کد پیگیری خواستند و فردای آن روز دوباره با بیمه تماس گرفتم.

اپراتور بیمه گفت: کد را بخوانید، وقتی کد را خواندم گفت: این کد اشتباه است! انتهای کد عدد 200 است که شما باید عوضش کنید چون بیمه الان اینطور نیست که شما بروید شورای حل اختلاف و قانون جدید تصویب شده.

در صورتی که افسر به من گفته بود که هنوز اجرایی نشده است!

کارشناس بیمه ادعا کرد اجرایی شده است و باید افسر  حادثه را پیدا کنم و  کد جدید بگیریم.

 مجدد با 110 تماس گرفتم  و گفتن به ما مربوط نمیشود باید با راهبر تماس بگیرید، کارشناس 120 گفت چون شما در اتوبان تصادف کردین باید زنگ بزنید مرکز کنترل ترافیک در آن منطقه!

تماس گرفتم اما گفتند: باید با همان  افسر که در محل حادثه حضور داشت صحبت کنید.

بعد از کلی دوندگی  بالاخره ارتباط گرفتم و آقایی پاسخ دادند و گفتند: افسر مربوطه الان حضور ندارد و فرداتماس بگیرید!

فردا بعد از  تلاش های زیاد و تماس های بی وقفه همان آقا تلفن را  جواب دادند و گفتند : با افسر صحبت کرده اند و تلفنی امکانش نیست باید حضوری مراجعه کنید!

چندساعت در اتوبان مشغول پیدا کردن آن افسر بودم! بعد از پیدا کردن افسر به من گفتند: از دسترس ایشان خارج است و باید از مافوق من پرینت کروکی را بگیرید!

به مافوق افسر مراجعه کردم  و گفتند:نمیشود! این اشتباه افسر راهبر بود که شما را اشتباه به بیمه راهنمایی کرد! بعد از کلی خواهش و التماس پرینت کروکی را که پاراف ایشان در ذیل آن درج شده بود را گرفتیم و دوباره به افسر حادثه مراجعه کردیم. افسر گفت: پرینت و مدارکتان را به همراه با راننده ای که تصادف کردید ببرید برای بیمه اما حتما باید راننده حضور داشته باشد.

به سختی با راننده ای که مقصر بود وقتی را ترتیب دادیم و به بیمه مراجعه کردیم .

کارشناس بیمه گفت: اصلا احتیاج به حضور راننده نبود!

کارشناس بیمه گفت: خودرو را بیاورید تا کارشناس خسارت بررسی کند.

در صورتی که ماشین من به شدت صدمه دیده بود و اصلا حرکت نمی کرد!

اما  کارشناس بیمه قبول نکرد و گفت: یا خودو را بیاورید و یا به تعمیرگاه ببرید تا کارشناس بررسی کند. در غیر این صورت ما در محل کارشناس نمی فرستیم! و هنوز تا به امروز که چند روز از حادثه می گذرد من درگیر هستم!

این فقط یک نمونه از افرادی بود که بعد از تصویب و اجرای قانون جدید دچار مشکل شده اند امروز که به یکی از مراکز بیمه مراجعه کردیم سیل قابل توجهی از  مراجعه کننده با همین مشکلات را دیدیم که همگی معترض بودند!

اگر نگاهی به ابتدای گزارش کنید می بینید اظهارات کارشناس بیمه با راهبر متفاوت است و نکته قابل تامل این است که اطلاعات افسران راهبر راجع به قانون جدید کامل نیست  این تماما به ضرر فرد متضرر است...

از طرفی برخی از مراجعین به بیمه ادعا کردند راهبر با گرفتن مبلغی در محل حادثه کروکی دستی می گرفت و  شاید به همین علت با قانون جدید موافق نیستند و کد اشتباه می دهند!!

باید دید آیا قانون جدید افت قیمت خودرو در اولین روزهای اجرایی شدن  مشکل و بی نظمی دارد یا قرار است این مشکلات تداوم پیدا کند؟!

 

 

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید