به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا به نقل از ایسنا، مجتبی شفیعی در مصاحبهای درباره مدیریت جدید و هوشمند محدوده طرح ترافیک تهران صحبت کرده است.
او تأکید دارد که این روش جدید یک گام اساسی در جهت بهبود اجرای طرح ترافیک و عادلانهتر کردن آن است. در زیر، توضیحات بیشتری در مورد نکات اصلی این روش ارائه شده است:
مبتنی بر پارامترهای مختلف: در طرح جدید مدیریت ترافیک، میزان عوارض برای خودروها بر اساس چندین پارامتر مختلف محاسبه میشود. این پارامترها شامل طول و مدت سفر، شلوغی معابر، آلودگی هوا، و معاینه فنی خودروها میشوند.
عادلانهترین نرخ گذاری: نرخ عوارض و مبلغ پرداختی توسط هر خودرو بر اساس میزان استفاده آن از محدوده طرح ترافیک تعیین میشود. این به این معناست که خودروهایی که بیشتر در محدوده ترافیک تردد میکنند و بیشتر به آلودگی و فرسودگی خودروها ایجاد میکنند، باید عوارض بیشتری پرداخت کنند.
ترافیک معقولتر و کاهش آلودگی: این روش به شهروندان انگیزه میدهد تا از مسلکهای جایگزین برای تردد استفاده کنند و بهاین ترتیب سطح ترافیک و آلودگی را کاهش دهند. این همچنین به ترتیب کاهش زحمات ترافیکی و افت کیفیت هوا کمک میکند.
نرخ ناپایدار: در این روش، نرخ عوارض ورود به محدوده ترافیک ثابت نیست و بر اساس شرایط فعلی ترافیک و آلودگی هوا تغییر میکند. این برنامهریزی دقیقتر و عادلانهتر را فراهم میکند.
مراحل اجرایی: اجرای این طرح نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد. شفیعی امیدوار است که این طرح در نیمه دوم سال جاری به عملیاتی شدن برسد و در صورت موفقیت در اجرای پایلوت، در سال آینده به عنوان یک مدل مدیریت ترافیک استفاده شود.
اجرای این طرح نه تنها به بهبود مدیریت ترافیک منطقه کمک میکند بلکه به تحقق اهدافی چون کاهش ترافیک، بهبود کیفیت هوا، و ایجاد ترددهای عادلانهتر در شهر کمک میکند.