23:01 , 1403/8/10
کد خبر: 000085406
بازدید: 1148
آینده خودروسازی ایران، در هاله‌ای از ابهام

خودروسازی سایپا در ماه‌های اخیر بارها وعده واردات خودروهای مختلف را اعلام کرده، اما در حقیقت هیچ کدام از این ادعاها به واقعیت نزدیک نشده‌اند.

وعده‌های عملی نشده سایپا

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از مجله خبری پدیده خودرو، شرکت خودروسازی سایپا قرار بود بخش قابل توجهی از واردات خودرو را برای متعادل‌سازی بازار خودرو به عهده گیرد. با این حال، این خودروساز داخلی هنوز هیچ اقدامی در راستای واردات انجام نداده است و شواهد نشان می‌دهد که قصدی نیز برای واردات توسط این خودروسازی وجود ندارد.

سرنوشت واردات چانگان CS55

مدت‌ها پیش قرار بود سایپا واردات چانگان CS55 را به انجام برساند، اما این موضوع با تولید و مونتاژ دو مدل از چانگان به اتمام رسید. در نهایت، سایپا به جای واردات مستقیم به مونتاژ این خودروها پرداخت. سود مونتاژ به دلیل کاهش تعرفه‌های واردات و افزایش آزادی در قیمت‌گذاری، گزینه‌ای بسیار جذاب‌تر برای خودروسازان نسبت به واردات است.

واردات همچنان در هاله‌ای از ابهام

هرچند واردات توسط این خودروساز به طور کلی لغو نشده و وعده واردات پابرجاست، اما شواهد نشان می‌دهد که سایپا حتی برای یکی از خودروهای وعده داده شده نیز خدماتی ایجاد نکرده است. این نشان می‌دهد که واردات اصلا در دستور کار سایپا نیست.

وعده واردات تویوتا کرولا دست دوم

پیشتر مدیرعامل سابق سایپا اعلام کرده بود که این شرکت قصد دارد تویوتا کرولا دست دوم وارد کند تا با قیمت‌های معقول در بازار به فروش برسد. این وعده نیز هیچ‌گاه به واقعیت نزدیک نشد و سایپا در ماموریت واردات نیز ناکام ماند.

رانت و انحصار تولید داخلی

عجیب نیست که یک شرکت خودروساز که از رانت‌های متعدد و انحصار برای تولید برخوردار است، به دنبال واردات نباشد. واردات و خروج بازار از انحصار می‌تواند تهدیدی برای خودروسازان داخلی باشد. اگر محقق شود، سهم‌شان از بازار کاهش می‌یابد و از طرفی نیز توقع مردم در خصوص استانداردهای خودرو بالا می‌رود. از آنجایی که تولیدات داخلی امکان رقابت با تکنولوژی‌های روز را ندارند، انحصارشان در بازار شکسته می‌شود.

آینده واردات خودرو

بازار داخلی به شدت از کمبود عرضه خودرو رنج می‌برد و همین مسئله موجب شده است که زمینه برای دلالی‌های مختلف نیز در بازار خودرو از فروش حواله تا فاصله نجومی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد فراهم شود. واردات خودرو که این روزها می‌تواند تا حدودی گره‌گشای بازار خودرو باشد، با تعرفه‌گذاری‌های دولت و سنگ‌اندازی افرادی که از کمبود عرضه سود می‌برند، هنوز به مقدار کافی محقق نشده است. اگر بتوان واردات را با تعرفه‌ها و سود معقول به دست مردم رساند، بدون شک مشکلات عرضه در بازار خودرو تا حدودی رفع خواهد شد.

در نتیجه، به نظر می‌رسد که سایپا و شرکت‌های مشابه، تمایلی به واردات خودرو ندارند و اگر هم پروژه‌ای در این راستا تعریف کنند، با شکست رو به رو خواهد شد تا انحصار سودآورشان شکسته نشود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید