01:31 , 1403/12/2
کد خبر: 000117148
بازدید: 1267
آیا رانندگان اسنپ باید مالیات بدهند؟

با توجه به گسترش استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در ایران، بحث مالیات رانندگان این تاکسی‌ها به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده است. در حال حاضر، رانندگان اسنپ که با یک خودرو فعالیت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف هستند، اما شرکت‌های اسنپ و تپسی موظف به پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده هستند.برای بهبود سیستم مالیاتی در این حوزه، باید قوانین مالیاتی شفاف‌سازی شده و نرخ مالیات عادلانه با توجه به درآمد و هزینه‌های رانندگان و شرکت‌ها تعیین شود. همچنین، باید سیستم مالیاتی ساده و کارآمد برای رانندگان و شرکت‌ها ایجاد شود و تسهیلات مالیاتی به رانندگان کم درآمد ارائه شود.با توجه به رشد سریع تکنولوژی و تغییر ماهیت کسب و کارها، پیش‌بینی می‌شود که در آینده، قوانین مالیاتی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی نیز دستخوش تغییرات بیشتری شود. بنابراین، ضروری است که قانون‌گذار با در نظر گرفتن شرایط خاص این حوزه و نیازهای رانندگان و شرکت‌ها، قوانین مالیاتی را به گونه‌ای تنظیم کند که ضمن تأمین درآمد دولت، به رشد و توسعه این کسب و کار نوپا نیز کمک کند.

با ظهور تاکسی‌های اینترنتی در ایران و رشد سریع آنها، بحث مالیات رانندگان این تاکسی‌ها به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده است. این کسب و کار نوپا که با استقبال گسترده مردم مواجه شده، در کنار مزایای فراوان، پرسش‌های جدیدی را در حوزه قوانین و مقررات مالیاتی ایجاد کرده است. در این گزارش خبری، به بررسی قوانین مالیاتی مربوط به رانندگان اسنپ، نظرات مختلف در مورد آن و راهکارهای بهبود سیستم مالیاتی این حوزه می‌پردازیم.

تاریخچه تاکسی‌های اینترنتی در ایران

پیش از ظهور تاکسی‌های اینترنتی، مردم برای جابجایی در سطح شهر از روش‌های مختلفی مانند تاکسی‌های تلفنی، آژانس‌ها و تاکسی‌های خطی استفاده می‌کردند. اما هر کدام از این روش‌ها، مشکلات و دردسرهای خاص خود را داشتند. تاکسی‌های تلفنی اغلب با تأخیر به محل می‌رسیدند، آژانس‌ها هزینه بالایی داشتند و تاکسی‌های خطی مسیرهای مشخصی را طی می‌کردند و انعطاف‌پذیری کمی داشتند.

با ورود تاکسی‌های اینترنتی به بازار، بسیاری از این مشکلات حل شد. مردم می‌توانستند به راحتی و با استفاده از تلفن همراه خود، درخواست تاکسی کنند و در کمترین زمان ممکن به مقصد برسند. همچنین، هزینه تاکسی‌های اینترنتی در مقایسه با آژانس‌ها کمتر بود و رانندگان این تاکسی‌ها مسیرهای دلخواه مسافران را طی می‌کردند.

قوانین مالیاتی رانندگان اسنپ در ایران

در سال‌های اخیر، بحث‌های زیادی در مورد مالیات رانندگان اسنپ و تپسی مطرح شده است. برخی معتقدند که این رانندگان نیز مانند سایر صاحبان مشاغل باید مالیات پرداخت کنند، در حالی که برخی دیگر با توجه به شرایط خاص این شغل، با این موضوع مخالف هستند.

طبق ماده ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم، هر فعالیتی که در ایران درآمدزایی داشته باشد، چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، مشمول مالیات است. با این حال، در مورد رانندگان اسنپ و تپسی، قانون‌گذار با هدف حمایت از این کسب و کار نوپا و ایجاد اشتغال، استثنا قائل شده است.

در سال ۱۳۹۵، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که رانندگان اسنپ و تپسی که تنها با یک خودرو فعالیت می‌کنند، مانند دارندگان یک تاکسی، از پرداخت مالیات بر درآمد خودرو معاف هستند. این معافیت شامل رانندگانی می‌شود که به صورت تمام وقت یا پاره وقت در اسنپ یا تپسی فعالیت می‌کنند.

اما اگر راننده‌ای بیش از یک خودرو داشته باشد، تنها یک خودرو از مالیات معاف خواهد بود و برای سایر خودروها باید مالیات بر درآمد پرداخت کند.

در خصوص مالیات رانندگان، مالیات علی الحساب از مبالغ پرداختی جهت قراردادهای حمل و نقل در ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن در اصلاحیه در تاریخ ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۹۴ قانون مالیات های مستقیم، این ماده و تبصره‌ های آن حذف شده است! درنتیجه قرارداد های حمل و نقل اعم از بار و مسافر مبالغ پرداختی کارفرما از ابتدای سال ۱۳۹۵ به بعد مشمول کسر مالیات نخواهد بود.

همچنین، شرکت‌های اسنپ و تپسی نیز مانند سایر اشخاص حقوقی صاحب درآمد، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده هستند.

نظرات مختلف رانندگان اسنپ در مورد مالیات

در مورد مالیات رانندگان اسنپ، نظرات مختلفی وجود دارد. بسیاری از رانندگان اسنپ، این شغل را به عنوان شغل دوم یا پاره وقت انتخاب می‌کنند و درآمد آنها به اندازه کافی بالا نیست که مالیات پرداخت کنند. آنها معتقدند که با توجه به درآمد کم و هزینه‌های بالای این شغل، پرداخت مالیات برای آنها عادلانه نیست. آنها به هزینه‌هایی مانند بنزین، استهلاک خودرو، تعمیرات و بیمه اشاره می‌کنند که بخش زیادی از درآمد آنها را به خود اختصاص می‌دهد.

برای مثال، یکی از رانندگان اسنپ می‌گوید: "واقعا ما که کار نداریم از بیکاری رفتیم تو این شغل باید چقدر کار کنیم که حدود ۲۰٪ مالیات و کمیسیون بدیم پول سوخت جریمه تصادف استهلاک بیمه...باید اینها هم پرداخت کنیم واقعا تهش مگه چقدر میمونه لطفا یکی بگه باید منه مستاجر باید چیکار کنم خرج زندگیو از کجا در بیارم واقعا این حقه واقعا که خیلی..."

همچنین، رانندگان از کمیسیون بالایی که اسنپ از آنها دریافت می‌کند گلایه دارند. آنها معتقدند که این کمیسیون، بخش زیادی از درآمد آنها را کاهش می‌دهد و پرداخت مالیات در کنار این کمیسیون، برای آنها بسیار سنگین خواهد بود.

نظرات مسئولین مربوطه در مورد مالیات رانندگان اسنپ

مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور بارها تاکید کرده‌اند که رانندگان اسنپ و تپسی که با یک خودرو فعالیت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف هستند. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که شرکت‌های اسنپ و تپسی موظف به پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده هستند.

با این حال، در سال ۱۴۰۰، سازمان امور مالیاتی با صدور برگ تشخیص مالیاتی برای شرکت اسنپ، خواستار پرداخت مالیات بر ارزش افزوده این شرکت شد. این اقدام، با واکنش اسنپ و برخی از نمایندگان مجلس روبرو شد. اسنپ به این حکم اعتراض کرد و شکایت خود را به دیوان عدالت اداری برد، اما دیوان عدالت اداری شکایت اسنپ را رد کرد و این شرکت را موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کرد.

اختلاف نظر بین اسنپ و سازمان امور مالیاتی در مورد تعریف نوع فعالیت اسنپ و مسئولیت‌های آن در قبال مسافران است. اسنپ مدعی است که در جایگاه ارائه دهنده خدمات حمل و نقل، باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد، اما سازمان امور مالیاتی معتقد است که اسنپ بسیاری از قوانین ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل را رعایت نمی‌کند و در واقع یک پلتفرم واسط است که باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد.

آمار و ارقام مربوط به رانندگان و شرکت اسنپ

در سال ۱۴۰۱، تعداد رانندگان اسنپ معادل ۴,۵۳۰,۵۴۶ نفر بوده است. در این سال، ۱.۰۹۵.۱۱۶.۳۵۰ سفر توسط اسنپ انجام شده است. همچنین، رکورد سفرهای روزانه اسنپ در ۱۶ اسفند با ۵,۰۵۳,۰۰۰ سفر شکسته شده است.

میانگین درآمد ماهانه رانندگان تمام وقت اسنپ در سال ۱۴۰۱، ۱۶ میلیون تومان و رانندگان پاره وقت ۴.۵ میلیون تومان بوده است. بیشترین درآمد را یک راننده تهرانی پس از ۸,۹۹۳ سفر در سال گذشته داشت که مجموع درآمد او ۴۰۹,۵۶۴,۵۰۰ تومان بوده است.

مقایسه قوانین مالیاتی رانندگان اسنپ در ایران با سایر کشورها

در بسیاری از کشورها، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی موظف به پرداخت مالیات هستند. قوانین مالیاتی در کشورهای مختلف، متفاوت است و به عواملی مانند نوع فعالیت، درآمد و هزینه‌های رانندگان بستگی دارد.

برای مثال، در مکزیک، ۲.۱ درصد از کمیسیون تمام پلتفرم‌های آنلاین ارائه دهنده خدمات حمل و نقل به عنوان مالیات دریافت می‌شود. در برخی ایالت‌های آمریکا، رانندگان باید مالیات بر فروش را نیز پرداخت کنند. در کشورهای اروپایی، قوانین مالیاتی پیچیده‌تری برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد و آنها باید مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات‌های محلی را پرداخت کنند.

قوانین مالیاتی پلتفرم‌های دیجیتال در بسیاری از کشورها هنوز در حال تکامل است و چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. یکی از این چالش‌ها، تعیین نوع فعالیت این پلتفرم‌ها و مسئولیت‌های آنها در قبال مسافران و رانندگان است.

مزایا و معایب مالیات گرفتن از رانندگان اسنپ

مالیات گرفتن از رانندگان اسنپ می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد.

مزایا:

  • افزایش درآمد دولت و بهبود خدمات عمومی
  • ایجاد عدالت مالیاتی بین رانندگان اسنپ و سایر صاحبان مشاغل
  • امکان استفاده رانندگان از خدمات دولتی و بیمه‌های اجتماعی

معایب:

  • کاهش درآمد رانندگان و افزایش هزینه‌های آنها
  • کاهش انگیزه رانندگان برای فعالیت در اسنپ و افزایش قیمت‌ها برای مسافران

پیشنهادات برای بهبود سیستم مالیاتی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی

برای بهبود سیستم مالیاتی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی، می‌توان راهکارهای زیر را در نظر گرفت:

  • شفاف‌سازی قوانین مالیاتی و اطلاع‌رسانی دقیق به رانندگان و شرکت‌ها
  • تعیین نرخ مالیات عادلانه با توجه به درآمد و هزینه‌های رانندگان و شرکت‌ها
  • ایجاد سیستم مالیاتی ساده و کارآمد برای رانندگان و شرکت‌ها
  • ارائه تسهیلات مالیاتی به رانندگان کم درآمد
  • نظارت دقیق بر عملکرد شرکت‌های اسنپ و تپسی در زمینه مالیات
  • استفاده از فناوری‌های جدید برای شفافیت مالیاتی و تسهیل پرداخت مالیات

 

 


نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید