13:20 , 1401/10/30
کد خبر: 000018988
بازدید: 1248
آمریکا درصدد  بستن مسیر  دلار بین ایران و عراق

به گفته روزنامه وال استریت ژورنال، ایالات متحده آمریکا در تلاش برای بستن مسیر تبادل دلار بین ایران و عراق است.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایونا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی مدعی شد: آمرکیا درصدد بستن تبادل دلار بین ایران و عراق است.

این روزنامه نوشت: عراق در برابر حرکت آمریکا و در مورد اعمال کنترل بر مبادلات دلاری دست و پا می زند.

به نوشته این روزنامه، با اعمال کنترل‌ها بر روی ارز آمریکا، ارزش پول عراق در برابر دلار تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین در همین راستا روزنامه فیگارو نیز از اعزام ایالت متحده برای ادعای قطع جریان تامین مالی سپاه پاسداران با استفاده از شبکه پولی و مالی عراق خبر داد.

استقرار مجدد آمریکایی ها در عراق با دعوت نخست وزیر

روزنامه فرانسوی نیز با استناد به اطلاعات منتشر شده در مبطوعات عراقی نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا به زودی افزون بر ۱۵ بانک خصوصی عراق را به ظن مشارکت در فرآیند دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران و کمک به قاچاق دلار به ایران، سوریه، اردن و ترکیه تحریم خواهد کرد.

در همین حال روزنامه فیگارو نیز چند روز پیش از عزم ایالات متحده برای ادعای قطع جریان تامین مالی سپاه پاسداران با استفاده از شبکه پولی و مالی عراق خبر داد.

به گزارش یورونیوز، «حجم قاچاق ارز در هفته بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار است که حداقل نیمی از آن به تهران و مابقی به ۳ کشور همسایه ارسال می‌شود.»

در واکنش به این گزارش یک مقام آگاه عراقی گفت: وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بر پایه مستندات خود به بانک مرکزی عراق گزارش داده که افزون بر ۶۰ بانک و موسسه مالی این کشور خارج از استانداردهای واقعی یک سیستم بانکی فعالیت می‌کنند و در واقع، با جعل اسناد تجاری و به ویژه اقلام وارداتی به قاچاقچیان ارز برای انتقال دلار در پوشش واردات کالا کمک می‌کنند.

در این راستا، فعالان بازار ارز عراق می‌گویند، با افزایش سخت‌گیری‌ها برای انتقال دلار به ایران، بسیاری از تجار و قاچاقچیان ناگزیر شده‌اند تا نیاز ارزی خود را از بازار غیررسمی و آزاد تامین کنند و همین اقدام موجب تضعیف دینار عراق و بالا رفتن نرخ دلار شده است.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید