کتاب «بانکداری ناب»‌/وقتی که بانکداری جذاب می‌شود
کتاب «بانکداری ناب»‌/وقتی که بانکداری جذاب می‌شود

دکتر رضا شافعی دانشیار بازاریابی دانشگاه کردستان یکی از مترجمین این کتاب می گوید: به محض اینکه تفکر ناب بصورت جدی استقرار یابد، سازمان‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان به بالاترین کیفیت در کارها دست پیدا کنند.

«تولید ناب بدنبال ریشه کردن اتلاف‌ها است. بر این اساس چنانچه امور بدرستی سامان‌دهی شوند، می‌توان شاهد استقرار تفکر ناب در سازمان بود. از زمانی که شرکت تویوتا مبنایی را برای اجرای “بهترین کار در اولین تلاش” پایه‌ریزی کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد که بتواند این نوع کار کردن را در همه مراحل تولید محصول، چه تولید کالا و چه ارائه خدمت، کاربردی سازد. بنابراین تولید ناب به معنای دستیابی به راهی مطمئن در کاهش اتلافات در همه سطوح سازمانی است. به نظر می‌رسد ناب بودن تنها داشتن یک فضای پاک و تمیز نیست و عموم مطالعات حاضر در بحث تولید ناب بر این نکته صحه گذاشته‌اند که ناب بودن سازمان می‌بایست در تفکر ناب مدیران و کارکنان، خود را نشان دهد. به عبارت بهتر داشتن تفکر ناب در مدیریت نیروی انسانی، یک روش نوین در مشتری‌مداری و مردم‌داری را در ایشان نهادینه می‌سازد.»

این چند خط بخشی از کتاب «بانکداری ناب» به نویسندگی بوهان اپنهایم و مارک فلبور است که دکتر رضا شافعی دانشیار بازاریابی دانشگاه کردستان و محمدحسین ذنوبی کارشناس ارشد MBAترجمه آن را برعهده داشتند و شرکت چاپ و نشر و بازرگانی ناشر این کتاب می‌باشد.

به گزارش گروه خبری ایونا Ivna، دکتر رضا شافعی دانشیار بازاریابی دانشگاه کردستان در خصوص این کتاب گفت: بانکداری یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌ها محسوب می‌شود. طی قرن‌ها، ده‌ها هزار بانک به هزاران مشتری در دوره‌های مختلف و با فرهنگ و سیستم اقتصادی مختلف خدمت رسانی کرده‌اند. ممکن است فکر کنید بعد از چنین تجربه گسترده ای، آنها توانسته‌اند بازدهی کارهای روزمره شان را ارتقاء ببخشند. خیر، این چنین نیست. تقریباً تمام مؤسسات بانکی، از بازدهی کم، بهره‌وری پایین، نارسایی در برنامه‌ریزی‌ها، ارتباط و همکاری ناکافی، قصور و ناتوانی در آموزش، روند کاری و ابزار و جریان کاری بی اثر، بروکراسی مفرط، اشتباهات و دوباره کاری‌ها، و ناامیدی و کمبود اشتیاق عمومی کارکنان رنج می‌برند.
وی افزود: این نقص در افزایش بازدهی‌ کاری، بیشتر به جامعه برمی گردد تا بانکداران. حال و هوای کسب و کار مزیت بیشتری برای سودهای سریع قائل می¬باشد تا کار مؤثر بلند مدت. در دفاع از بانکها باید گفت آنها زیر نظر هزاران قانون و مقررات محلی، ایالتی، ملی و جهانی قرار دارند و در کنار اینها آئین نامه خودشان را نیز به قصد اطمینان از امنیت داده‌های مشتری دنبال می‌کنند. زیر بار همه این محدودیت‌ها، کارمندان حیرانند که بانکها چطور قادر به انجام کارهایی هستند!
شافعی بیان کرد: وقتی مدیران و کارکنان معدود بانک‌های سنتی (نه بانک‌های ناب) می‌فهمیدند که پتانسیل چه سود عظیمی را دارند، برای رسیدن به این منفعت، به کار کردن سخت و حتی مازد بر آن نیز روی آوردند. درک آنها این بود که بیشتر از این پتانسیلی ندارند و به حد نهایی ناب بودن رسیده‌اند. لذا به صورت ناخودآگاه و در مقابله با این حجم از کار، کمبود کارکنان را عامل قصور در انجام امور می دانستند. به عنوان راه حل، معمولاً کارکنان بیشتری را استخدام می‌کردند ولی نتیجه‌ای معکوس داشت. چون کارکنان بیشتر، مدیریت سیستم را حتی سخت‌تر، پیچیده‌تر و با بهره وری کمتر می‌کند.
وی همچنین عنوان کرد: خوشبختانه راه حل بهتری وجود دارد. این کتاب رویکرد ناب و شش سیگما (ناب حتی برای مدتی کوتاه) را برای عملکرد بانک‌ها توضیح می‌دهد. این رویکرد از شرکت تولیدی خودرو تویوتا شروع شد. تفکر ناب ابتدا در کارخانه‌های تولیدی که خودش به عنوان یک الگو درآمد، به آمریکا و کشورهای غربی وارد و سپس به صنایع مختلف دیگر، که بعضاً هم به تولید ربطی نداشتند.
این مترجم می گوید: به محض اینکه تفکر ناب بصورت جدی استقرار یابد، سازمان‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان به بالاترین کیفیت در کارها دست پیدا کنند، بدون اینکه کسی سخت‌تر کار کند، بلکه تنها با هوشمندتر و هدفمندتر کار کردن افراد. کارکنان با خروج از شرایط حساس، به افزایش رضایت مشتری و رقابت بانکی کمک می‌کنند. کارها بیشتر قابل پیش‌بینی، پایدار و خوشایند خواهند شد و خیلی سریع مدیران و کارکنان در خواهند یافت که با همان مقدار زمان و منابع چه مقدار کار می‌توانسته انجام شود و همزمان بهره وری، کیفیت، هزینه، روحیه کاری و رضایت مشتری نیز بهبود یابد.

سیده‌ایمان مسئله‌گو