چالش‌های صنعت پخش در کشور
چالش‌های صنعت پخش در کشور

مهدی کریمی تفرشی- مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

صنعت پخش امروزه به جایگاه منحصر به فردی در تبادلات کشوری، منطقه‌ای و جهانی دست یافته و به شکل روز افرون سهم آن در درآمد ملی کشورها دارای رشد چشمگیری است. در کشور ما نیز این صنعت سهمی ۸ الی ۹ درصدی از درآمد ملی را به خود اختصاص داده است.

صنعت پخش با وجود قدمتی قریب به ۶۰ سال در ایران، همچنان صنعتی کمتر شناخته شده در کشور است. اهمیت پخش و توزیع به‌عنوان پل اصلی میان عرضه و تقاضا همواره مورد غفلت واقع شده است. شرکت‌های صنعت پخش کالا به عنوان حلقه‌های اصلی توزیع، نقش بسیار مهمی در اقتصاد از طریق کنترل و تنظیم بازار، حذف واسطه‌ها، روان‌سازی نظام توزیع و… ایفا می‌کنند. ولی متاسفانه گاها مشاهده می‌شود که تمایل شرکت‌های پخش به خرید و فروش برندهای خاص، موجب انحصاری شدن بازار و متضرر شدن سایر تولیدات می‌شود. به علاوه صنعت پخش می‌تواند به بهبود عملکرد صنایع تولیدی در حوزه بهداشت و درمان کمک کند و مسائل و مشکلات حوزه سلامت و کنترل کیفی را تا حدودی مرتفع کند.

فقدان انجمن و تشکل‌های فعال در این صنعت موجب عدم دسترسی راحت عمده‌فروشان و خرده‌فروشان به اطلاعات مراکز پخش برای انجام خریدهای مورد نیاز شده است. از راهکارهای مهمی ‌که در سال‌های اخیر صنعت پخش برای بهبود وضعیت در پیش گرفته حرکت به سوی بهره‌برداری صحیح از فناوری‌های روز است. فعالان چرخه توزیع تلاش کرده‌اند از سیستم‌های پیشرفته نرم‌افزاری انبارداری، فروش و مسیریابی گرفته تا به روز کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری صنعت، در تمام جوانب از تکنولوژی استفاده کنند.

همچنین یکی از راهکارهای توسعه‌ی بازار بر این است شناخت بیشتر بازار هدف از شرکت مربوطه و محصولات آن است. امروزه تجارت الکترونیک یکی از ابزارهای اصلی کسب و کار در جهان است که باید نظام توزیع و پخش از آن به نحوه مطلوبی در تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مشتری و پایش مقررات استفاده کند.
حمل و نقل یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در توزیع و پخش مویرگی است. در تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های توزیع وجود یک ناوگان حمل و نقل ماهر و با تجربه بسیار ضروری و حیاتی است. سازمان‌ها موظفند در خصوص تحویل به موقع خدمات و کالاهای خود به مشتریان نهایت سعی و کوشش خود را بکار بسته تا مشتریان علاوه بر ابراز رضایت از خدمات و کالاهایی که در اختیارشان قرار گرفته؛ از نحوه و چگونگی ارسال این کالا و خدمات نیز ابراز رضایت کنند.
مدیران فروش و بازاریابی خواهان حجم بالای موجودی و ارسال‌های مقطعی هستند در عوض مدیر حمل و نقل خواهان کاهش هزینه‌ها به‌وسیله انتخاب شیوه‌های حمل و نقل اقتصادی‌تر ولی کندتر است.