محدودیت ژانر، از بزرگترین مشکلات سینما در ایران است
محدودیت ژانر، از بزرگترین مشکلات سینما در ایران است

سیدرضا اورنگ مدرس و منتقد سینما بیان کرد: سینمای ما قانون ندارد، وقتی قانون داشته باشد با تغییر افراد دچار تغییر نمی‌شود.

به گزارش گروه خبری ایونا Ivna، سیدرضا اورنگ مدرس و منتقد سینما گفت: فیلم‌نامه در سینمای ایران دچار مشکلات اساسی است. بسیاری از کارگردانان با اینکه توانایی نوشتن ندارند، درصدد این هستند که خودشان فیلمنامه بنویسند. در صورتی که کارگردانی و فیلم نامه‌نویسی دو دنیای سواست.
وی افزود: اواخر دهه ۶۰، براساس دستور العمل شفاهی بنا شد که در فیلم‌ها خانه‌های شیک را نمایش بدهند که چشم‌گیر باشد و از هم لحاظ سیاسی نشان بدهند که مردم ایران پیشرفت کرده‌اند. اکنون اکثر فیلم ها حتی در تلویزیون در حال آسیب زدن به فرهنگ ایرانی هستند. در حالی که این نگاه تنها بخشی از جامعه را در فیلم نمایش می‌دهد.
اورنگ اضافه کرد: وقتی برادران لومیر سینما را خلق کردند، دنبال یک پدیده بودند و به عنوان یک پدیده برای همگان جالب بود و حتی نمایش‌های اولیه در انبارها به نمایش در می‌آمد و جالب اینجاست که اولین مخاطب‌های سینما رده‌های پائین جامعه بودند.
وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات سینما در ایران، محدودیت ژانر است و بسیاری از کارگردانانی که می‌خواستند فیلم هنری بسازند فیلم‌های فرانسه و غرب را دیدند و از این چارچوب خارج نمی شدند. بسیاری از کارگردانان شناخته شده صاحب تفکر هستند و علی حاتمی، ناصر تقوایی از این دسته هستند.
اورنگ در ادامه با بیان اینکه سینمای اقتباسی بسیار به صرفه است، گفت: حدود ۸۰درصد فیلم‌های هالیوودی اقتباسی است، ولی در ایران این نوع سینما وجود ندارد و دلیل آن عدم آشنایی فیلم‌نامه نویسان با سینمای اقتباسی است و متاسفانه از طرفی ادبیات ما تصویری نیست.
وی خاطرنشان شد: تحولات سیاسی به سینما و مطبوعات کشور بسیار ضربه زد، در نیمه دوم هفتاد موضوعات عشقی باب شد و تمام فیلم ها بر همین مبنا ساخته می‌شد.
اورنگ می‌گوید: همیشه حق با مخاطب است، این شعار سینمای هالیوود است و سعی می‌کند که برای تمام مخاطبان یک نوع فیلم داشته باشد و همیشه سعی کردند که مخاطب را حفظ کنند.
وی اضافه کرد: سینمای ما قانون ندارد، وقتی قانون داشته باشد با تغییر افراد دچار تغییر نمی‌شود. ولی متاسفانه تکلیف مشخص نیست. این قانون برای محدود کردن کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه نویس نباید باشد بلکه قانون باید برای اجرایی شدن باشد.
اورنگ با بیان اینکه مدت‌هاست که برای مخاطب احترامی قائل نمی‌شود، افزود: حتی نمی‌دانیم که مخاطب از ما چه می‌خواهد. یکی از بزرگترین آسیبی که در دو دهه اخیر به سینمای ما وارد شده است، اکران نکردن و محدود کردن فیلم‌های خارجی بود که این اکران نکردن، باعث شد تا رقابت‌ها از بین برود.

سیده ایمان مسئله گو