تاثیر کوید ۱۹ بر بخش فرهنگ/ بخش فرهنگ، بخش مالی شکننده‌‏ای است
تاثیر کوید ۱۹ بر بخش فرهنگ/ بخش فرهنگ، بخش مالی شکننده‌‏ای است

صدیقه تدریس حسنی مدیر زیباسازی منطقه 22 اظهار داشت: این بحران در حال گسترش خطر عمیق‌‏تر شدن نابرابری‌‏ها و آسیب‏‌پذیری جوامع را در پی خواهد داشت.

به گزارش گروه خبری ایوناIvna، صدیقه تدریس حسنی مدیر زیباسازی منطقه ۲۲در رابطه با تاثیر کوید ۱۹ بر بخش فرهنگ به خبرنگار ایونا گفت: از عمده تاثیرات کوئید-۱۹ بر بخش فرهنگی می‏‌توان به عدم فعالیت سازمان جهانی یونسکو، لغو رویدادهای فرهنگی، تعطیلی موسسات فرهنگی، تعلیق اقدامات فرهنگی جامعه، افزایش خطر غارت اماکن فرهنگی و شکار غیرقانونی در اماکن طبیعی، هنرمندانی که قادر به تأمین هزینه‏های زندگی نیستند و تعطیلی بخش گردشگری فرهنگی اشاره نمود که در سراسر جهان احساس می‏‌شود (به گفته یونسکو ۸۹ درصد کشورهای جهان سایت‏‌های گردشگری خود را به حالت تعطیل درآورده‌‏اند). این تأثیر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بوده و بر حق اساسی دسترسی به فرهنگ، حقوق اجتماعی هنرمندان و متخصصان خلاق و محافظت از تنوع اصطلاحات فرهنگی تأثیر گذاشته است.
وی با بیان اینکه این بحران در حال گسترش خطر عمیق‏‌تر شدن نابرابری‏‌ها و آسیب‏‌پذیری جوامع را در پی خواهد داشت، گفت: در حال حاضر، این بحران جهانی سلامت به طور یکسان در سراسر جهان تجربه نمی‏‌شود. برخی از کشورها به‏‌ویژه در آسیای شرقی و اروپا، ماه‏ها فعالیت‏‌های فرهنگی تعطیل بوده‌‏اند، در حالی که برخی دیگر، به‏‌ویژه در آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای عربی – تازه شروع به احساس تأثیر می‏‌کنند. با توجه به اینکه سیاست‏‌های عمومی به درستی بر پیامدهای فوری سلامت متمرکز شده‌‏اند، عواقب کامل بیماری همه گیر کوئید-۱۹ در بخش فرهنگی تازه مشهود شده است، اما تأثیر کلی آن هنوز ناشناخته است.
تدریس حسنی افزود: دولت‏ها، سازمان‏های دولتی و جامعه مدنی برای ارزیابی میزان اختلال در بخش فرهنگی بسیج شده‌‏اند. غالباً طی روزهای اول پس از تعطیلی فعالیت‏‌ها، گروه‏‌ها و جوامع مدنی، به‏‌ویژه انجمن‏‌های خاص (مانند بخش موسیقی یا فیلم)، شبکه‏‌های حرف‌ه‏ای یا سازمان‏‌های دولتی، نظارت بر تأثیرات را، اغلب از طریق نظرسنجی‏های آنلاین انجام می‏دهند. در بعضی از کشورها، وزارتخانه‏های فرهنگ شروع به انجام فرآیندهای ارزیابی تأثیر کرده‏‌اند، که بعضاً با سازمان‏‌های جامعه مدنی همکاری می‏‌کنند و از مشاوره یونسکو بهره می‏‌گیرند. در اروپا و آمریكای لاتین، سازمان‏های منطقه‌‏ای نیز در درجه اول بر اساس مجموعه داده‌‏های منطقه‏‌ای موجود، در حمایت از ارزیابی تأثیرات بر بخش فرهنگ پیش قدم شده‌‏اند.
وی اضافه کرد: تاکنون، عمده‏‌ترین موضوعات فرهنگی در سطح کشورها مربوط به از دست دادن درآمد گردشگری، امنیت اجتماعی هنرمندان و متخصصان فرهنگی، اسارت هنر و فرهنگ و حصول اطمینان از افزایش آگاهی مناسب در مورد بیماری همه‌‏گیر است.
مدیر زیباسازی منطقه ۲۲ همچنین عنوان کرد: برای واکنش به پیامدهای اجتماعی و اقتصادی همه‏‌گیری کوئید-۱۹، دولت‏‌های مختلف اقدامات متنوعی را با هدف بهبود شرایط کلی اقتصاد، با تمکز بر شرکت‏‌های کوچک و متوسط یا کارآفرینان فردی که آسیب‏‌پذیرتر هستند، برنامه‌‏ریزی و اعلام کرده‌‏اند.
تدریس حسنی با بیان اینکه بخش فرهنگ، بخش مالی شکننده‌‏ای است و توسط تعدادی از کشورها عنوان شده است که در زمان بحران این بخش به حمایت بیشتری نیاز دارد، گفت: پشتیبانی به چهار دسته اصلی حمایت‏های مالی در سطح ملی، بودجه حمایت از هنرمندان، مکانیسم سیاست‏‌های ابتکاری یا انعطاف‌‏پذیر برای بخش فرهنگی وجامعه مدنی و حمایت از سهامداران خصوصی تقسیم می‌‏شود.
وی در خصوص حمایت‏‌های مالی در سطح ملی توضیح داد: برخی از کشورها بسته‌‏های حمایتی کلی را از طریق وزارت فرهنگ یا آژانس‏‌های فرهنگی ویژه خود اعلام کرده‏اند، از جمله تونس، شیلی (۱۷ میلیون دلار)، کلمبیا (۲۹ میلیون دلار)، نروژ (۲۸ میلیون دلار) و سنگاپور (۱٫۱ میلیون دلار آمریکا). ایتالیا از بخش‏‌های هنرهای نمایشی و سمعی و بصری پشتیبانی می‏‌کند (۱۴۶ میلیون دلار آمریکا). علاوه بر این، فرانسه بودجه‏‌های پشتیبانی از زیربخش‏‌های فرهنگی را بدین گونه اعلام کرده است: برای موسیقی، کتاب، هنرهای تجسمی و نهادهای فرهنگی منطقه‏‌ای (در کل ۱۸٫۸ میلیون دلار آمریکا). در چین نیز، بودجه در سطح منطقه ‏ی اعلام شده است؛ از جمله ۵۶ میلیون دلار توسط دولت استان گوانگدونگ برای مشاغل فرهنگی و گردشگری، با ۷ میلیون دلار بیشتر برای ۱۳۲۵سالن سینما که تحت تأثیر بحران قرار گرفته‏‌اند، به‌‏صورت اظهارنامه مالیاتی از سال گذشته است.
تدریس حسنی همچنین درباره بودجه حمایت از هنرمندان اذعان داشت: در مکزیک، ایرلند، لهستان، سوئیس، فرانسه و لوکزامبورگ، پرداخت‏های تأمین اجتماعی به هنرمندان مستقل پرداخت می‏‌شود. نیوزیلند همچنین ۹٫۶ میلیون دلار برای هنرمندان و انجمن‏‌های فرهنگی اختصاص داده است. جمهوری کره بودجه‏ای معادل ۲٫۵ میلیون دلار برای دسترسی ترجیحی هنرمندان به وام‏ها اعلام کرده است، در حالی که اسپانیا نیز برای حمایت از هنرمندان اعتبار کم بهره ۱۱ میلیون دلاری را تصویب نموده است. در آلمان، سنای برلین ۱۱۰ میلیون دلار کمک مالی به کارگران مستقل و مشاغل کوچک در بخش فرهنگی تخصیص داده است، ۵۵ میلیارد دلار دیگر نیز توسط دولت فدرال برای حمایت از کارآفرینان مستقل و مشاغل کوچک (از جمله مشاغل بخش فرهنگی) اعلام شده است.
مدیر زیباسازی منطقه ۲۲ در رابطه با مکانیسم سیاست‏‌های ابتکاری یا انعطاف‏‌پذیر برای بخش فرهنگی گفت: شورا و دفتر هنرهای تجسمی استرالیا بازپرداخت وام را به تعویق انداخته، تعهدات اداری را انعطاف‌‏پذیرتر کرده‌‏اند (به‌‏عنوان مثال از نظر گزارش پروژه) و اجازه داده‌اند بودجه اختصاص یافته برای تأمین نیازهای فعلی بخش فرهنگی استفاده شود. به‏ طور مشابه، در جمهوری کره، شورای فیلم کره تعهدات مالیاتی برای سینماهای این کشور و اجاره سالن‏‌های کنسرت را کاهش داده است.
وی در پایان درباره جامعه مدنی و حمایت از سهامداران خصوصی خاطرنشان کرد: سرانجام، سازمان‏ها و جوامع مدنی و ذی‏‌نفعان خصوصی نیز در حال بسیج منابع هستند، به‏‌ویژه در آمریکا كه چندین انجمن فرهنگی و بنیاد در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی بودجه‏‌های اضطراری را برای حمایت از هنر، صنایع دستی، موسیقی و ادبیات مصوب نموده‌‏اند. به‌‏عنوان نمونه نتفلیکس ۱۰۰ میلیون دلار در دسترس متخصصان بخش سمعی و بصری قرار داده است.

سیده‌ایمان مسئله‌گو